Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor mijn eerste super lange tocht
#47
(19-Jul-2022, 08:28 AM)Bacchus schreef: Ok.. met uitzondering van dat stukje Arnhem dan.. Wink 

Wink

 

Ik ben het wel eens met zijn stelling: Als je het goed doet, is bergop fietsen niet moeilijker dan vlakke weg (zeker niet met een QV, bakken grip!). Het gaat alleen langzamer.
Bergaf is waar je uitdaging zit.

Juiste versnellingen is wel een vereiste. De Milan SL van m'n vriendin krijgt daarom Milan-rijder atypisch kleine kettingbladen: een 52T en een 34T. Die laatste is een Rotor Q. Of haar dat echt gaat helpen weet ik nog niet, hoop dat het het dode punt in haar trappen wat oplost heuvelop. Ze is comfortabel bij een veel lagere cadans dan ik.

Standaard in deze Milan was 70/44, ik heb ook nog een setje 65/39 (die heb ik er ook in zitten, ik gebruik alleen de 65). In haar fiets zit een SRAM 11-speed 11-36 cassette (ik rijd met 11-30). Hieronder een vergelijk van het snelheidsbereik tussen 70/44 en 52/34:

[Afbeelding: versnellingen.png]
My 2 cents: Voor de meeste kopers van zo'n Milan is zo'n 70T echt onzin. Stem je versnellingen zo af dat je het hele bereik kan gebruiken, met een klein beetje "headroom" voor als je eens gunstige wind hebt of vals plat. Dan worden de heuvels ook makkelijker!

Verder, wat betreft heuvels: Bergaf is een groter probleem dan bergop. Als de snelheid te ver oploopt, rem dan door en houd daarna het tempo laag. Remmen kost minder energie wanneer je langzamer rijdt, dus wanneer je niet harder dan 30 probeert te rijden worden je remmen minder heet dan wanneer je niet harder dan 50 probeert te rijden. 
En ook met een QV (niet de meest snelle velomobiel) gaat het bergaf al snel erg hard. Hier een berekeningetje voor 5% bergaf met een berijder van 85 kg in een QV van 35 kg:

Computational Cyclist schreef:To maintain groundspeed 71.14 km/h in these conditions, you must brake with 685.66 watts of power.

Assistive forces
You are cycling downhill: gravity is helping you with 58.77 (N) of force, or 1161.33 watts of power.
Pgravity = 1161.33w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 71.14 km/h is working against you with 18.19 (N) of force, or 359.54 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 5.88 (N) of force, or 116.13 watts of power.
You must brake with 685.66 watts of power.
Je moet dus bijna 700 watt remmen om niet echt harder dan 70 te gaan  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , berth9999


Berichten in dit topic
Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 12-Jul-2022, 05:54 PM
RE: Tips voor mijn eerste super lange tocht - door 365cycle - 19-Jul-2022, 09:37 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM