(24-Oct-2017, 01:10 PM)Cor.M-racer schreef: De ketting loopt langs de vork maar raakt deze bij normaal gebruik niet. De ontwerpen van M5 zijn goed doordacht en dat geldt ook voor dit detail. De carbon vork is ter hoogte van de ketting beschermd met een slijtvast materiaal. Dit is de meest efficiënte kettingloop zonder knikken in de ketting en met slechts 1 kettingrol. Ik had in het begin moeite met bochten naar rechts met lage snelheid, maar ook dat kan gewoon. De vork is overigens niet de beperkende factor bij de stuuruitslag, maar je band raakt de ketting. Bram Moens heeft me voorgedaan hoe je scherpe bochten naar rechts neemt. Gewoon je voorband tegen de ketting aan duwen (=maximale stuuruitslag), in die stand houden en dan is de stuuruitslag voldoende. Je moet niet gaan corrigeren met je stuur om evenwicht te bewaren. Ik vind het makkelijk om bij heel lage snelheden de rechterschoen uit te klikken en in de bocht laag bij de grond te houden. Daarmee kun je dan je evenwicht makkelijk bewaren. Ik heb geen behoefte meer om de ketting bovenlangs het wiel te geleiden. Stapvoets rijden en wegrijden uit stilstand is na een paar keer rijden ook geen probleem. Je moet wel een redelijke balans hebben, flink zwabberen bij het op gang komen is niet handig met deze kettingloop.
Toen ik een testrit ging maken, maakte ik me wel wat zorgen over die bochten, gelet op de kleine stuuruitslag. Het advies van Bram Moens was 'niet aan denken, gewoon fietsen'
(24-Oct-2017, 11:46 AM)Johan. schreef: Welkom op dit forum.
Prachtige fiets heb je. Ik heb zelf een aantal jaren een M5 Lowracer gehad. Ik heb vering nooit gemist op de LR omdat er voldoende vering in het frame zit, maar die ketting langs het voorwiel ..... ik heb er nooit echt aan kunnen wennen. Op snelheid niet echt een probleem, maar stapvoets manouvreren vond ik altijd een drama. Ervaar jij dat anders met jouw fiets? En de LR had om die reden een enkelzijdige voorvork, maar zie op de foto dat jij gewoon een dubbele hebt. Loopt de ketting dan niet voortdurend tegen de vork aan?
Groet,
Johan
Erg herkenbaar. Ik herinner me ook die adviezen van Bram Moens en meestal ging het ook prima. Maar ik heb bijv een paar keer de 11stedentocht gereden met mijn LR en als ik dan in een opstopping verzeilde (bijv bij een stempelpost) dan vond ik het toch wel erg lastig en ging ik liever een stukje lopen. Ook als een fietspad van de rijbaan voor auto's is gescheiden door haagjes en je moet dan de rijbaan oversteken (dus een onoverzichtelijke haakse bocht), dan stapt ik liever even af.
Maar ben het verder met je eens dat M5 fantastisch mooie fietsen maakt die goed doordacht zijn. Ik heb er in ieder geval jaren met veel plezier op gereden. Veel fietsplezier.
Johan
(24-Oct-2017, 01:34 PM)Lopopodium schreef: Ik gebruik mijn eigen Nazca Gaucho voor lange toerritten door half Nederland (en een stukje België en Duitsland). Ik rijd over het algemeen ook goed door, maar ben dan wel erg blij dat ik bij drempels of kuilen in schelpen- of zandpaden beschik over een achterveer. Toch een reden voor mij om bij oriëntatie van een nieuwe fiets niet te kiezen voor een Raptobike (hoewel ik die zeker interessant vind; misschien tik ik er nog eens eentje tweedehands op de kop als een toekomstig huis daar ruimte voor biedt).
Als je vering wil, zou ik toch een M5 met CrMo frame niet direct afschrijven ook al zit er geen vering op. Mijn ervaring is dat er voldoende vering in het frame zelf zit om er comfortabel mee te rijden terwijl het toch niet slap aanvoelt