03-Aug-2022, 10:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 10:48 AM door 365cycle.)
(03-Aug-2022, 08:34 AM)Niels van der Wal schreef: De ligfiets is geen stadsfiets; je bent slechter zichtbaar en je ziet minder. Daarnaast heb je een grotere boogstraal (draaicirkel) waardoor haakse hoeken lastiger zijn en het lastiger is tussen ander verkeer te manoeuvreren.Hoe vaak kom jij in de stad Niels?
Daarnaast ben je in de stad het voordeel van de ligfiets kwijt. Buiten de stad fiets je harder omdat je door de vlakkere houding minder luchtweerstand hebt. In de stad fiets je trager; je hebt met een 'gewone fiets' voordeel van snel kunnen manoeuvreren.
Ik woon er namelijk (de grootste stad van Nederland), maar wel een eindje van het centrum. Naar het centrum wandelen is geen optie, tenzij je dik drie uur de tijd hebt (en dan moet je héél flink doorstappen). Behalve de fiets heb ik opties zijn metro en trein. Als ik snel even iets moet halen of brengen pak ik dus consequent de fiets.
De snelste fiets van- en naar het centrum was... m'n M5 M-Racer. Toegegeven; dat was echt niet comfortabel (vlakke houding en racefietspedalen) en er moest serieus voor getrapt worden, maar in de tijd dat de metro een enkeltje van hier naar centraal rijdt was ik al heen en terug.
Tweede plek is voor de Challenge Focus; hoog genoeg om te zien en gezien te worden, voldoende vlak om snel je voeten aan de grond te hebben (al is lekker lui de stoplichtpaal vasthouden en blijven liggen ook wel leuk ), en dus zeer comfortabel om mee te rijden in de stad. Op het ene wat langere stuk dat erin zit veel minder snel dan m'n andere fietsen, maar een stukje 45 kruisen gaat er prima mee.
Derde plek is voor de DF: Accelereert goed, wendbaar, hoge topsnelheid en met wat kunst- & vliegwerk kan je hier en daar het fietspad mijden wat 'm ongeëvenaard rap maakt als het een beetje druk is. Manoeuvreren wordt daarmee dan wel weer een dingetje, dus als je jezelf klem rijdt ben je ook wel even bezig.
Daarna komen de Hurricane (weet eigenlijk niet waarom die langzamer is), dan een E-bike die ik ooit even reed, dan de tandem, dan de stadsfiets en aan het eind de bakfiets.
De ligfiets in de stad is zwaar onderschat. Het is even wennen, maar met defensief rijden (wat je toch al moet op een fiets die harder gaat dan 15 km/h) kan het mijns inziens niet prettiger.