08-Aug-2022, 12:50 PM
Laat ik me maar melden als de nieuwe eigenaar van de HP Velo Grasshopper fx die op dit topic was gelinkt. Daarmee werd ook de eerste keer de Grasshopper op het hele forum genoemd, wow. Ik had gehoopt dat ik wat ervaringen van andere Grasshoppers hier kon lezen. Er is gelukkig altijd nog Ligfiets.net
Het framenummer begint met HP06, ik neem aan dat dat betekent dat hij in 2006 is gebouwd. Ik ga dat nog navragen. Hij is niet voor de vraagprijs weggegaan, ondanks dat hij er maar een dag op stond. Waarschijnlijk was de verkoper me gunstig gezind omdat ik aan kwam rijden op m'n Fiero voor de bezichtiging. Hij zei zelf dat hij hem had gekocht om ligfietsen te proberen, een jaar eerder stond hij ook op Marktplaats. Hij is uiteindelijk toch geen ligfietser geworden, vandaar de verkoop.
Ik zie het vouwmechanisme als een extraatje. Ik ben zelf wel fan van het 20/20 concept en kennelijk beschouwt HP V het vouwmechanisme als compromisloos, omdat ze ook gestopt zijn met met maken van de niet-vouwbare Grasshopper.
De hoofdattractie van de Grasshopper FX is toch wel de vering, en de aandrijflijn. Ik heb het idee dat ik met de Fiero toch aardig wat kickback in de pedalen krijg van de weg (boomwortels grrr.) en hopelijk is dat met het "No Squat" kontje van de Grasshopper minder. Bij de korte ritjes tot dusver voelt hij "luchtig en stijf" ook als je er naast staat en 'm vastpakt bij de rug van de zitting. Wat dat betreft doet hij me terugdenken aan mijn eerste ligfiets, de Flevobike Amigo. Daarvan was het grootste deel ook stijf en luchtig, alleen de vering was nogal unsophisticated.
De ketting van de Fiero loopt in een soort ruitvorm langs zichzelf heen met twee kettingrollen, waardoor de aandrijflijn altijd wat geluid maakt. De Grasshopper heeft maar een kettingrol, en is vrijwel onhoorbaar.
Ik weet niet of ik een fan ga worden van de huidige Dualdrive (DD3) setup, maar we gaan het zien. Het voordeel ten opzichte van de Fiero qua beschikbaarheid van onderdelen is dat HP Velotechnik nog bestaat, en Nazca niet meer :'(
Het framenummer begint met HP06, ik neem aan dat dat betekent dat hij in 2006 is gebouwd. Ik ga dat nog navragen. Hij is niet voor de vraagprijs weggegaan, ondanks dat hij er maar een dag op stond. Waarschijnlijk was de verkoper me gunstig gezind omdat ik aan kwam rijden op m'n Fiero voor de bezichtiging. Hij zei zelf dat hij hem had gekocht om ligfietsen te proberen, een jaar eerder stond hij ook op Marktplaats. Hij is uiteindelijk toch geen ligfietser geworden, vandaar de verkoop.
Ik zie het vouwmechanisme als een extraatje. Ik ben zelf wel fan van het 20/20 concept en kennelijk beschouwt HP V het vouwmechanisme als compromisloos, omdat ze ook gestopt zijn met met maken van de niet-vouwbare Grasshopper.
De hoofdattractie van de Grasshopper FX is toch wel de vering, en de aandrijflijn. Ik heb het idee dat ik met de Fiero toch aardig wat kickback in de pedalen krijg van de weg (boomwortels grrr.) en hopelijk is dat met het "No Squat" kontje van de Grasshopper minder. Bij de korte ritjes tot dusver voelt hij "luchtig en stijf" ook als je er naast staat en 'm vastpakt bij de rug van de zitting. Wat dat betreft doet hij me terugdenken aan mijn eerste ligfiets, de Flevobike Amigo. Daarvan was het grootste deel ook stijf en luchtig, alleen de vering was nogal unsophisticated.
De ketting van de Fiero loopt in een soort ruitvorm langs zichzelf heen met twee kettingrollen, waardoor de aandrijflijn altijd wat geluid maakt. De Grasshopper heeft maar een kettingrol, en is vrijwel onhoorbaar.
Ik weet niet of ik een fan ga worden van de huidige Dualdrive (DD3) setup, maar we gaan het zien. Het voordeel ten opzichte van de Fiero qua beschikbaarheid van onderdelen is dat HP Velotechnik nog bestaat, en Nazca niet meer :'(