26-Oct-2017, 05:29 PM
Dag Cor,
Ik fiets nu een Medium racer met overlap (binnenbeenlengte 79 cm). Wat mij betreft is het veilig:
-Alleen bij zeer lage snelheid kan de trapper het wiel raken.
-Het aanleren om bij een bocht naar rechts op LAGE snelheid je rechter voet stil en vooruit te houden is simpel gedaan.
-Als het wiel toch het pedaal raakt, dan raakt hij dit met de band (niet met de velg) Er is dus iets van vering wat voldoende is voor een correctie.
Het blijft een risico, al heeft het bij mij nooit tot een val geleidt en dit risico speelt alleen bij zeer lage snelheden (stapvoets). Als het toch niet goed gaat kun je direct remmen met je handremmen en een voet aan de grond zetten.
Bij hogere snelheden stuur je met je gewicht en heeft het voorwiel weinig uitslag. Mentaal even wennen, maar je kan in een gewone bocht gewoon doortrappen zonder risico.
De grotere snelheid maakt hem beter dan de low-racer op lange afstand, en de hogere 'zit' maakt hem prettig in de stad. Je kan door de autoruiten heen kijken naar beweging; bij de low zag je toch vooral het blik. (Een ligfiets in de stad blijf ik overigens gevaarlijk vinden; automobilisten kijken hoger voor fietsers en je valt vaak weg achter geparkeerde auto's.)
Niels, plattelandsbewoner, van der Wal
Ik fiets nu een Medium racer met overlap (binnenbeenlengte 79 cm). Wat mij betreft is het veilig:
-Alleen bij zeer lage snelheid kan de trapper het wiel raken.
-Het aanleren om bij een bocht naar rechts op LAGE snelheid je rechter voet stil en vooruit te houden is simpel gedaan.
-Als het wiel toch het pedaal raakt, dan raakt hij dit met de band (niet met de velg) Er is dus iets van vering wat voldoende is voor een correctie.
Het blijft een risico, al heeft het bij mij nooit tot een val geleidt en dit risico speelt alleen bij zeer lage snelheden (stapvoets). Als het toch niet goed gaat kun je direct remmen met je handremmen en een voet aan de grond zetten.
Bij hogere snelheden stuur je met je gewicht en heeft het voorwiel weinig uitslag. Mentaal even wennen, maar je kan in een gewone bocht gewoon doortrappen zonder risico.
De grotere snelheid maakt hem beter dan de low-racer op lange afstand, en de hogere 'zit' maakt hem prettig in de stad. Je kan door de autoruiten heen kijken naar beweging; bij de low zag je toch vooral het blik. (Een ligfiets in de stad blijf ik overigens gevaarlijk vinden; automobilisten kijken hoger voor fietsers en je valt vaak weg achter geparkeerde auto's.)
Niels, plattelandsbewoner, van der Wal