26-Oct-2017, 09:29 PM
Voor nat weer wet-lube; voor droog weer dry en voor lange tochten (vaak) race-lube.
Ook belangrijk is dat je je ketting schoonmaakt als je terugkomt van een natte tocht. Stukjes laken zijn handig; oude vaatdoekjes ook. Leg ze klaar en smeer de ketting na dit schoonpoetsen. (Dit kan simpel door de doek om de ketting te doen, heen en weer te gaan en licht te knijpen. De ketting gaat dan in etappes rond.)
Als je gelijk na een natte tocht boent dan:
-Haal je het vocht weg, waardoor de ketting niet roest.
-Haal je met het vocht het vuil weg, waardoor de ketting en de tandwielen minder slijten.
Het voordeel is, dat je bijna altijd met een schone ketting rijdt die ook soepel (weerstandsloos) loopt.
Maak ook gelijk je velgen schoon. Zeker bij nat weer komt er vuil op, en als je velgremmen hebt slijten door vuil je velgen door. (Je remt ook beter, dus als het langer droog is, ook een keer doen)
Niels, gesmeerd, van der Wal
Ook belangrijk is dat je je ketting schoonmaakt als je terugkomt van een natte tocht. Stukjes laken zijn handig; oude vaatdoekjes ook. Leg ze klaar en smeer de ketting na dit schoonpoetsen. (Dit kan simpel door de doek om de ketting te doen, heen en weer te gaan en licht te knijpen. De ketting gaat dan in etappes rond.)
Als je gelijk na een natte tocht boent dan:
-Haal je het vocht weg, waardoor de ketting niet roest.
-Haal je met het vocht het vuil weg, waardoor de ketting en de tandwielen minder slijten.
Het voordeel is, dat je bijna altijd met een schone ketting rijdt die ook soepel (weerstandsloos) loopt.
Maak ook gelijk je velgen schoon. Zeker bij nat weer komt er vuil op, en als je velgremmen hebt slijten door vuil je velgen door. (Je remt ook beter, dus als het langer droog is, ook een keer doen)
Niels, gesmeerd, van der Wal