10-Aug-2022, 02:00 AM
(10-Aug-2022, 01:45 AM)blokdoorn schreef: Je kunt wel eens een exemplaar treffen met een rammelend spatbord of een ietwat scheefdraaiende trapper, maar naar mijn ervaring rijden ze doorgaans als redelijke stadsfietsen, prima voor tot zo'n 10km enkele reis. Het zadel is eenvoudig te verstellen, dus tenzij je extreem groot of klein bent is het voor dit soort afstanden een heel fijne oplossing. Eigenlijk een ideale oplossing als je uitsluitend met fiets en ov reist (zoals wij).Eén van de reizen die ik regelmatig per OV doe is naar m'n ouders. Beste treinstation is dan op 14 km afstand, en op dat station heb je eigenlijk consequent een hele gare fiets, als er überhaupt al één beschikbaar is. Wat betreft de technische staat en efficientie van een redelijk exemplaar: Daar ben ik evenmin over te spreken - ze zijn minder efficient dan m'n Huka Copilot ouder-/kindtandem. Met die laatste heb ik die route al 2x afgelegd met ~28 km/h gemiddelde snelheid (ik had beide keren haast); zelfs op een "goede" OV-fiets is dat geen haalbare kaart.
Daarnaast ben ik ook alweer 2x gestrand op 35 en 48 km van huis terwijl ik een fiets bij me had; in beide gevallen een ligger en in beide gevallen was ik daar heel blij mee, want op een ligger draai ik m'n hand niet om voor die afstand, en dan fiets ik dus gewoon naar huis. Als ik met die 35 km m'n zoontje+zijn fiets bij me had gehad had ik me trouwens evenmin druk gemaakt - die afstand kan hij prima rijden en als het voor mij vlotter moet, dan duw ik 'm gewoon .
Als ik met de auto ben, dan is m'n vriendin erbij (zij heeft er één) of ik heb een huurauto opgehaald (gemiddeld 1 a 2x per kwartaal tot nu toe), want zelf heb ik er geen meer.
Zoveel mensen, zoveel wensen: Het feit dat ik uitsluitend met fiets, of OV & fiets reis is voor mij namelijk juist een reden om níet op de OV-fiets te durven vertrouwen.