26-Oct-2017, 10:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2017, 10:25 PM door Cor.M-racer.)
(26-Oct-2017, 09:36 PM)tegenligger schreef: (De grotere snelheid maakt hem beter dan de low-racer op lange afstand,...)
Ik waag ook te betwijfelen of je sneller bent op een hoge racer. Je hebt meer last van wind dan met een lagere fiets. In de eerste plaats omdat op grotere hoogte de windsnelheid hoger is en omdat je met een lagere fiets meer profiteert van beschutting van struiken etc.
Ik rijd naar mijn werk in centrum Den Haag in de spits. Bij rotondes gaat mijn (oranje) arm omhoog. Verder moet je natuurlijk defensief rijden. Maar dat is in de spits voor elke fietser verstandig.
Verder ben ik twee keer onderuit gegaan en ben nog steeds blij dat de grond dichtbij was.
Neemt niet weg dat ik wel denk dat de voordelen van grote wielen op minder vlak terrein weleens groot kunnen zijn qua comfort en misschien soms ook je gemiddelde snelheid.
ik heb zelf nooit op een lage racer gereden. Mijn vrouw leek het levensgevaarlijk en ik heb het haar niet willen aandoen. Ik zie dat de recente records op de baan worden gevestigd met hoge racers en ook uit de vermogensmetingen (niet alleen door M5, geldt ook voor andere merken) blijkt dat hoge racers efficiënte fietsen zijn. De situatie op de openbare weg is natuurlijk anders, maar ook daar is rol- en luchtweerstand. Het Amerikaanse Cruzbike heeft een van zijn snelste modellen (hoge racer met voorwielaandrijving) in een windtunnel gezet. Interessant om te lezen.
Cruzbike in windtunnel
Ter compensatie van het kleine frontale oppervlak draag ik overigens fluo-gele shirts en dito helm. Misschien goed onderwerp voor een nieuw topic: hoe blijf je zichtbaar?