27-Oct-2017, 07:40 AM
Ik waag ook te betwijfelen of je sneller bent op een hoge racer. Je hebt meer last van wind dan met een lagere fiets. In de eerste plaats omdat op grotere hoogte de windsnelheid hoger is en omdat je met een lagere fiets meer profiteert van beschutting van struiken etc.
Last en gemak; oftewel wind mee en wind tegen. Het klopt dat je bij een hoge racer uiteindelijk iets meer vermogensverlies hebt door wind, maar de vermogenswinst door verminderde rolweerstand is groter.
Op een hoge racer ben je gewoon sneller; mits je frontaal oppervlak niet toeneemt. Bij de M-racer zit je tussen de wielen en is je frontale oppervlak dus kleiner dan bij de high-racer, waar je meer boven de wielen zit. (Het gewicht van de high-racer is weer minder -carbon- , waardoor hij minder rolweerstand heeft dan de M-racer -metaal- )
Niels, biomassa, van der Wal
Last en gemak; oftewel wind mee en wind tegen. Het klopt dat je bij een hoge racer uiteindelijk iets meer vermogensverlies hebt door wind, maar de vermogenswinst door verminderde rolweerstand is groter.
Op een hoge racer ben je gewoon sneller; mits je frontaal oppervlak niet toeneemt. Bij de M-racer zit je tussen de wielen en is je frontale oppervlak dus kleiner dan bij de high-racer, waar je meer boven de wielen zit. (Het gewicht van de high-racer is weer minder -carbon- , waardoor hij minder rolweerstand heeft dan de M-racer -metaal- )
Niels, biomassa, van der Wal