27-Oct-2017, 09:00 AM
Uiteraard is de wieldiameter mede bepalend voor de rolweerstand. Vooral op ruwe wegen. Grote wielen en een stalen en/of carbon frame zijn dan in het voordeel. Net als soepele banden en bandenspanning.
Voor de luchtweerstand is de stroomlijn en het frontale oppervlakte bepalend. Dus de “zithoek” en de trapashoogte t.o.v. de zithoogte. Dat doet meer dan de zithoogte alleen.
Op al die punten scoort de M-racer hoog. Weinig ligfietsen met een zithoek vanaf circa 17 graden en een brackethoogte van circa 24 cm.
Bovendien is de wat hogere M-Racer stabieler dan een Low-Racer. Grotere wielen en meer tijd voor correcties. Een “glijer” op een hogere fiets geeft minder verkanting dan op een Low-racer.
De M-racer is een topper onder de snelle ligfietsen voor algemeen gebruik
Voor de luchtweerstand is de stroomlijn en het frontale oppervlakte bepalend. Dus de “zithoek” en de trapashoogte t.o.v. de zithoogte. Dat doet meer dan de zithoogte alleen.
Op al die punten scoort de M-racer hoog. Weinig ligfietsen met een zithoek vanaf circa 17 graden en een brackethoogte van circa 24 cm.
Bovendien is de wat hogere M-Racer stabieler dan een Low-Racer. Grotere wielen en meer tijd voor correcties. Een “glijer” op een hogere fiets geeft minder verkanting dan op een Low-racer.
De M-racer is een topper onder de snelle ligfietsen voor algemeen gebruik