Als je twee soorten weerstanden, rol- en luchtweerstanden, gaat vergelijken lijkt het over appels en peren te gaan. Maar de rolweerstand is een lineaire weerstand en neemt evenredig met de snelheid. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dat is lastig te meten waar het omslagpunt ligt waar grote wielen nog voordeel opleveren. Verschillende soorten ondergrond als strak asfalt of ruwe klinkerwegen maken dat verschil groter.
Maar de M-racer is geen hoge racer, maar feitelijk een mid racer met grote wielen. Met een geringe zithoogte. Ook met die minimale zithoek van circa 17 graden is die menige low racer de baas.
De windsnelheidsprofielen beginnen vanaf 1 meter. De redelijk gestrekte rijder op een M-racer zit daar zo goed als onder. Met een klein frontaal oppervlak en redelijk goed stroomlijn zal dat vlot fietsen zijn. De meeste winst is te halen met een staartpunt. Laminaire stromingen geven minder weerstand dan turbulente stromingen.
Maar de M-racer is geen hoge racer, maar feitelijk een mid racer met grote wielen. Met een geringe zithoogte. Ook met die minimale zithoek van circa 17 graden is die menige low racer de baas.
De windsnelheidsprofielen beginnen vanaf 1 meter. De redelijk gestrekte rijder op een M-racer zit daar zo goed als onder. Met een klein frontaal oppervlak en redelijk goed stroomlijn zal dat vlot fietsen zijn. De meeste winst is te halen met een staartpunt. Laminaire stromingen geven minder weerstand dan turbulente stromingen.