15-Aug-2022, 05:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Aug-2022, 05:35 PM door JustJules.)
(11-Aug-2022, 10:54 AM)365cycle schreef:(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik heb het even opgezocht ik heb gewoon de standaard qv. Dus ook de standaard 70mm remmen.Als ik me je bouw goed herinner gok ik dat ik toch wel 10 kg zwaarder ben dan jij, en dan komt het gewicht van jouw QV + jij aardig in de buurt van mijn DF + ik. Onder die DF heb ik ook 70mm remmen zitten, en dat remt op zich prima. Je hebt alleen niet het gevoel van overvloed met die setup, zeker in heuvelachtig gebied (als je wat naar het Zuiden rijdt bijvoorbeeld) kan dat onprettig zijn. Overigens is de DF veel bijteriger met remmen dan m'n Milan - heeft schijnbaar te maken met hoe de remkabels lopen. M'n QV vond ik destijds ook belabberd remmen, ondanks dat ik de 90mm trommels had. Kneep ik flink door, dan werd ineens wel duidelijk dat de trommels het "probleem" niet waren. Een QV vereist denk ik gewoon redelijk wat "knijpkracht" om tot stilstand te komen.
Mocht je toch 90mm remmen willen; weet dat die ombouw wel vaker gedaan wordt.
(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik had het inderdaad over een haakse bocht. Die snijd ik meestal wel goed af. Ik zou harder kunnen, maar zoals ik zei, maken de banden dan behoorlijk geluid, en vind ik het bij een normale weg met 1 rijstrook per richting niet bepaald comfortabel en verantwoord om veel sneller door de bocht te gaan ☺️.Laat maar wringen hoor, dat doen ze onder je auto ook
(11-Aug-2022, 10:14 AM)JustJules schreef: Ik gekozen voor de standaard qv met racekap en extra spiegel. Dit omdat er dan zo weinig mogelijk stuk kan gaan. Zeker niet gekozen voor schijfremmen omdat 1 van de qv’s waarmee ik samen rijd deze heeft, en er best wel vaak issues mee waren. Dat moet je denken dat bijvoorbeeld 1 van z’n rekschijven aanliep. En hij moet ze een paar keer per jaar in ieder geval weer afstellen. Dat gedoe wilde ik niet ☺️. De remkracht zou ik wel willen hebben ?.Ik weet niet of die schijven echt bedoeld zijn voor extra remkracht. Van de achterkant komt hooguit 20% van je complete remvermogen; als je harder remt verliezen de banden gewoon grip, want de massa wil door en drukt dus harder op de voorwielen wanneer je remt. De schijfremmen achter zijn wél superhandig als je veel bergaf rijdt; je kan ze dan goed inzetten als sleeprem. Wat betreft onderhoud: De bedrijfszekerheid van die simpele trommeltjes is inderdaad fantastisch
Alweer wat geleerd . Ik weeg overigens ergens rond de 95 - 100 Kg. In de winter wat zwaarder als in de zomer. Vorig jaar zat ik op 89. Kan niet altijd goed kiezen tussen fit zijn en goed gevoed hahahaha.
Misschien moet ik bij een volgende grotere onderhoudsbeurt eens vragen wat t gaat kosten om 90mm trommelremmen erop te krijgen.
(11-Aug-2022, 12:08 PM)Hoekie schreef: @Jules Met 'wat heb je nu van voren' bedoel ik de breedte.
Ter info: Als mooi compromis heb ik Contact Urban (CCU) in de maat 32-406 van voren liggen. En 42-406 CCU van achteren.
Zeker >10 graden lekker snel bandje (zie ook test Wim Schermer) en lek rijden is alweer lang geleden. Zo lang geleden dat ik niet eens meer weet wanneer dat was.
Effe kijken. Ik heb zowel voor als achter dezelfde banden op het moment. Namelijk Swalbe Tryker 40-406 (20x1,5). Beetje bredere banden lijkt t wel?