17-Aug-2022, 08:32 AM
Als je toch bezig bent met fijnafstelling doe dan ook even een aantal uitrol proeven met verschillende instellingen. Liefst ergens met een zeer bescheiden hellinkje, zodat de snelheid laag blijft. Onder 15-20 km/h Starten bovenaan de helling, laten uitrollen en markeren hoe ver je komt. Dan nogmaals. Vervolgens probeer je een beetje meer in 1 richting, bijvoorbeeld toespoor, en controleer je hoever dat rolt. Gaat dat beter, dan blijf je in die richting verder proberen. Rol je minder ver, dan ga je de andere kant op met de instelling.
Een gemeten waarde, blijft een meetwaarde. Bij diverse Velomobielen heeft het invloed of er wel of niet iemand in de velomobiel zit. Ook zit er op al die kogelkopjes een minimale speling, die verandert als gevolg van de krachten die optreden als je gaat rijden. Een waarde met een cijfer die klopt voor een Quest kan fout zijn voor een DF of een Milan of een Alleweder. Het wordt pas interessant als je de waarde in millimeters in relatie brengt met hoever je rolt. Ik neem aan dat het doel is om de best rollende Velomobiel te krijgen. De vraag is dan met welke waarde rolt mijn velomobiel het best/verst. Dan moet je dat laatste dus ook even meten. Als je tijd en geld spendeert om het tot op fractie van een MM in te stellen, zou ik toch op zijn minst willen weten welk effect een beetje meer of minder daadwerkelijk heeft.
Ik ben verre van een expert met metaal. Wel weet ik dat er op RVS de klassen a2 en a4 wordt gewerkt, waarbij de laatste nog iets meer roestvrij is. Verder staat er nog een cijfer op, vaak 50 70 of 80. De treksterkte van Rvs 50 is ongeveer 1/3 van RVS 80. Hoe zich dat verhoudt met staal 4.6, 8.8 enz, dat weet ik niet. Ook daar is hoger weer beter. Hoe zich die treksterke verhoudt tot elasticteit is ook nog een vraag.
Het kan zijn dat een harder metaal ook bij een veel lagere procentuele rek al breekt.
Ook met RSV heb ik in het verleden mogen ontdekken dat na vast los komt. Als ik moest schatten zou ik zeggen dat RVS met de kwalificatie 50 een lagere treksterkte heeft als staal 8.8 maar ik wacht het antwoord van PietV af.
Een gemeten waarde, blijft een meetwaarde. Bij diverse Velomobielen heeft het invloed of er wel of niet iemand in de velomobiel zit. Ook zit er op al die kogelkopjes een minimale speling, die verandert als gevolg van de krachten die optreden als je gaat rijden. Een waarde met een cijfer die klopt voor een Quest kan fout zijn voor een DF of een Milan of een Alleweder. Het wordt pas interessant als je de waarde in millimeters in relatie brengt met hoever je rolt. Ik neem aan dat het doel is om de best rollende Velomobiel te krijgen. De vraag is dan met welke waarde rolt mijn velomobiel het best/verst. Dan moet je dat laatste dus ook even meten. Als je tijd en geld spendeert om het tot op fractie van een MM in te stellen, zou ik toch op zijn minst willen weten welk effect een beetje meer of minder daadwerkelijk heeft.
Ik ben verre van een expert met metaal. Wel weet ik dat er op RVS de klassen a2 en a4 wordt gewerkt, waarbij de laatste nog iets meer roestvrij is. Verder staat er nog een cijfer op, vaak 50 70 of 80. De treksterkte van Rvs 50 is ongeveer 1/3 van RVS 80. Hoe zich dat verhoudt met staal 4.6, 8.8 enz, dat weet ik niet. Ook daar is hoger weer beter. Hoe zich die treksterke verhoudt tot elasticteit is ook nog een vraag.
Het kan zijn dat een harder metaal ook bij een veel lagere procentuele rek al breekt.
Ook met RSV heb ik in het verleden mogen ontdekken dat na vast los komt. Als ik moest schatten zou ik zeggen dat RVS met de kwalificatie 50 een lagere treksterkte heeft als staal 8.8 maar ik wacht het antwoord van PietV af.