17-Aug-2022, 09:55 AM
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.Ik vind het allemaal goed, maar Daniël Fenn heeft de fuseebesturing niet uitgevonden en ook het Ackermann principe niet. Wat Daniël lekker vind sturen mag hij zelf weten, maar zijn voorkeur voor sporing is verre van algemeen. Hij is een uitzondering.
Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)
Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is.
Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.
Alle gebruikelijke personenauto's hebben fuseebesturing en fijnafstelling op de sporing. Achterwiel aangedreven personenauto en bestelauto's hebben toespoor op de voorwielen.
Fijnafstelling is een compromis en heeft een drieledig hoofddoel:
- stabiel rechtuit. Dus koersvast op hogere snelheid;
- verlagen van de zijwindgevoeligheid;
- verlagen van de rolweerstand voor de levensduur van de banden en het brandstofverbruik. Dat laatste geldt niet voor vm rijders.
Daar streeft elke VM bouwer naar. Dat een vm bouwer genoegen neemt met een compromis is niet aan mij. Flevobike heeft het in het verleden wel fijnafstelling toegepast.
In bochten bij lagere snelheden heeft uitspoor het voordeel van beter insturen en een iets kleinere draaicirkel. Bij hogere snelheid het nadeel van koersvastheid, zijwind gevoeligheid en verhoogde rolweerstand.
Bij hogere snelheid in bochten is toespoor in het voordeel. Door de centrifugaal krachten in een bocht gedraagt de vm zich, afhankelijk van de snelheid, steeds meer als een tweewieler. Tot ie kiept. Het Ackermann principe zorgt altijd voor uitspoor in de bochten.