20-Aug-2022, 05:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Aug-2022, 05:09 PM door 365cycle.)
Bij accelereren is koppel veel belangrijker dan vermogen. Draaimoment is eigenlijk het mooiere woord in dit geval.
Simpelweg de vraag: krijg je het zaakje op een acceptabele cadans of niet? 3cm extra arm zorgen dan voor dat je 21% meer kracht moet zetten om te kunnen versnellen. Bij lage toerentallen is de kracht die je kan leveren beperkt; je kan het lagere toerental niet compenseren met meer kracht, omdat je spieren simpelweg niet harder samengetrokken kunnen worden.
Berekening: Een beetje sterke fietser kan met 170mm cranks probleemloos 100 Nm koppel trappen bij een laag klimtoerental (60 rpm). Koppel = kracht x arm (vandaar ook de eenheid), met 170mm cranks komt dat dus overeen met 100 / 0,17 = 588 N. Ga je diezelfde kracht uitoefenen op 140mm cranks, dan is er nog maar 83 Nm over.
Laten we er nu gemakshalve even vanuit gaan dat die 588 N ook ongeveer het maximum is dat je vanuit stilstand kan leveren, en dat je versnellingen niet aangepast zijn aan de kortere cranks.
Vanaf het moment dat je je rem los laat gebeuren er 2 zaken:
1. De zwaartekracht wordt niet meer uitgeoefend op de rem, maar op jou. Deze kracht moet je overwinnen om in beweging te komen, oftewel; jouw 588 N gedeeld door de overbrenging naar het aangedreven wiel moet meer zijn dan de op jou uitgeoefende zwaartekracht, anders blijf je hooguit stilstaan.
2. Zodra je 0.000001 RPM draait beweeg je, en vanaf dat moment is de zwaartekracht niet alleen een kracht meer, maar is er ook een vermogen waarmee je afgeremd wordt. Jouw vermogen moet dan hoger zijn dan het door de zwaartekracht uitgeoefende vermogen, anders verlies je snelheid en sta je weer stil.
Als die versnellingen dus identiek zijn, betekent dat dat je bij dezelfde snelheid hetzelfde toerental draait, maar vermogen in watt = koppel in Nm x toerental in rpm / 9,549. We hadden 21% minder koppel tot onze beschikking, dus zal je meer kracht moeten leveren om dat te compenseren.
Nu is versnellingen aanpassen het meest voor de hand liggend: met een lagere versnelling vergroot je het koppel aan het achterwiel. Echter betekent dat ook dat je op kruissnelheid een fors hoger toerental zal moeten draaien; hoewel je zou verwachten dat dat toerental met kortere cranks als vanzelf omhoog gaat, zie ik veel fietsers niet met hogere cadans rijden met veel kortere cranks.
Simpelweg de vraag: krijg je het zaakje op een acceptabele cadans of niet? 3cm extra arm zorgen dan voor dat je 21% meer kracht moet zetten om te kunnen versnellen. Bij lage toerentallen is de kracht die je kan leveren beperkt; je kan het lagere toerental niet compenseren met meer kracht, omdat je spieren simpelweg niet harder samengetrokken kunnen worden.
Berekening: Een beetje sterke fietser kan met 170mm cranks probleemloos 100 Nm koppel trappen bij een laag klimtoerental (60 rpm). Koppel = kracht x arm (vandaar ook de eenheid), met 170mm cranks komt dat dus overeen met 100 / 0,17 = 588 N. Ga je diezelfde kracht uitoefenen op 140mm cranks, dan is er nog maar 83 Nm over.
Laten we er nu gemakshalve even vanuit gaan dat die 588 N ook ongeveer het maximum is dat je vanuit stilstand kan leveren, en dat je versnellingen niet aangepast zijn aan de kortere cranks.
Vanaf het moment dat je je rem los laat gebeuren er 2 zaken:
1. De zwaartekracht wordt niet meer uitgeoefend op de rem, maar op jou. Deze kracht moet je overwinnen om in beweging te komen, oftewel; jouw 588 N gedeeld door de overbrenging naar het aangedreven wiel moet meer zijn dan de op jou uitgeoefende zwaartekracht, anders blijf je hooguit stilstaan.
2. Zodra je 0.000001 RPM draait beweeg je, en vanaf dat moment is de zwaartekracht niet alleen een kracht meer, maar is er ook een vermogen waarmee je afgeremd wordt. Jouw vermogen moet dan hoger zijn dan het door de zwaartekracht uitgeoefende vermogen, anders verlies je snelheid en sta je weer stil.
Als die versnellingen dus identiek zijn, betekent dat dat je bij dezelfde snelheid hetzelfde toerental draait, maar vermogen in watt = koppel in Nm x toerental in rpm / 9,549. We hadden 21% minder koppel tot onze beschikking, dus zal je meer kracht moeten leveren om dat te compenseren.
Nu is versnellingen aanpassen het meest voor de hand liggend: met een lagere versnelling vergroot je het koppel aan het achterwiel. Echter betekent dat ook dat je op kruissnelheid een fors hoger toerental zal moeten draaien; hoewel je zou verwachten dat dat toerental met kortere cranks als vanzelf omhoog gaat, zie ik veel fietsers niet met hogere cadans rijden met veel kortere cranks.