21-Aug-2022, 04:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Aug-2022, 05:46 PM door twilwel.)
Of fijnafstelling nu zin of onzin is, zonder een uitroltest weet je eigenlijk niets definitief. Omdat een uitroltest enorm veel tijd vreet heb ik een zo eenvoudig mogelijk procedure ontwikkelt:
Ik zoek een rustig plekje met regelmatig wegdek (beton af asfalt komt het meest in aanmerking) uit waar een kleine verhoging is. Geen bochten, want sturen geeft weerstand. Denk aan een bruggetje of een verhoging in het fietspad naast een bushalte. Hoe lager hoe beter in principe, zodanig laag dat je snelheid onder de 15km/h blijft. Bij hogere snelheid gaat luchtweerstand een te grote rol spelen en je bent meer tijd kwijt aan heen en weer gaan naar de startplek. Er mag niet veel wind staan, het zeileffect blaast je verder dan je zou denken. Bomen op regelmatige afstand naast het fietspad maakt het meten veel eenvoudiger. Ik tel de bomen als ik eraan voorbij ga tot ik helemaal stil sta. Ik stap uit en meet het aantal passen voor of na een boom en noteer mijn "meting" op papier. Ik stel achtereenvolgens in op 1slag meer uitspoor en 1 slag meer toespoor dan de startinstelling en dan weet ik in welke richting ik het moet zoeken. Elke meting herhaal ik en als de metingen ongelijk uitvallen binnen 1 instelling dan rol ik nog een derde keer uit. Zes keer uitrollen is wel het minste dat je mag verwachten om tot een conclusie te komen. Het sleutelen bij gesloten wielkasten is lastig helaas en dat vreet de meeste tijd. Wat betreft (in)-consistentie van de resultaten: ik doe de herhalingen zodat ik weet of de uitroltests inderdaad consequente resultaten oplevert. Zo kwam ik erachter dat op exact hetzelfde punt starten heel belangrijk is. Toen ik eenmaal had uitgewerkt hoe steeds op exact hetzelfde punt te starten bleken de herhalingen weer zeer consequent.
Ik kwam als optimale instelling uit op 1 hele slag meer toespoor dan met de meting. Dit is bij een Milan SL. Ik geef geen garanties dat het ook bij anderen werkt. Doe de uitroltests.......
Ik heb geen fijnafstelling en zie daar geen noodzaak toe. Maar als ik met een fijnafstelling sneller kan werken bij het doen van de uitroltests, dan wordt het interessant.
Ik zoek een rustig plekje met regelmatig wegdek (beton af asfalt komt het meest in aanmerking) uit waar een kleine verhoging is. Geen bochten, want sturen geeft weerstand. Denk aan een bruggetje of een verhoging in het fietspad naast een bushalte. Hoe lager hoe beter in principe, zodanig laag dat je snelheid onder de 15km/h blijft. Bij hogere snelheid gaat luchtweerstand een te grote rol spelen en je bent meer tijd kwijt aan heen en weer gaan naar de startplek. Er mag niet veel wind staan, het zeileffect blaast je verder dan je zou denken. Bomen op regelmatige afstand naast het fietspad maakt het meten veel eenvoudiger. Ik tel de bomen als ik eraan voorbij ga tot ik helemaal stil sta. Ik stap uit en meet het aantal passen voor of na een boom en noteer mijn "meting" op papier. Ik stel achtereenvolgens in op 1slag meer uitspoor en 1 slag meer toespoor dan de startinstelling en dan weet ik in welke richting ik het moet zoeken. Elke meting herhaal ik en als de metingen ongelijk uitvallen binnen 1 instelling dan rol ik nog een derde keer uit. Zes keer uitrollen is wel het minste dat je mag verwachten om tot een conclusie te komen. Het sleutelen bij gesloten wielkasten is lastig helaas en dat vreet de meeste tijd. Wat betreft (in)-consistentie van de resultaten: ik doe de herhalingen zodat ik weet of de uitroltests inderdaad consequente resultaten oplevert. Zo kwam ik erachter dat op exact hetzelfde punt starten heel belangrijk is. Toen ik eenmaal had uitgewerkt hoe steeds op exact hetzelfde punt te starten bleken de herhalingen weer zeer consequent.
Ik kwam als optimale instelling uit op 1 hele slag meer toespoor dan met de meting. Dit is bij een Milan SL. Ik geef geen garanties dat het ook bij anderen werkt. Doe de uitroltests.......
Ik heb geen fijnafstelling en zie daar geen noodzaak toe. Maar als ik met een fijnafstelling sneller kan werken bij het doen van de uitroltests, dan wordt het interessant.