(22-Aug-2022, 10:58 AM)mvdriel schreef:Ik weet dat ik in herhaling treed. Een rol test benadert de werkelijkheid goed. In een rol test wordt de speling al opgeheven. Meer kan er niet opgeheven worden bij een hogere snelheid. Ook niet met een sterker aandrijvend achterwiel.(21-Aug-2022, 04:25 PM)twilwel schreef: Of fijnafstelling nu zin of onzin is, zonder een uitroltest weet je eigenlijk niets definitief.Een uitroltest benadert de werkelijke situatie zeker beter dan een statische meting, Maar ik vraag me nog wel af in hoeverre een uitroltest afwijkt van de werkelijkheid; de rolweerstand bij stapvoets is natuurlijk van totaal andere orde van grootte dan bij normaal fietsen. Gaat dit geen (groot) effect hebben op de "speling"?
Dat komt door die bijzondere wielophanging van de meeste velomobielen. De ongelijkzijdige vierhoek i.p.v. een vaste driehoek. Heb tijdens een meting de wielen met spanbanden onder verschillende belastingen gebracht en trof nauwelijks verschillen bij een lasermeting. De voorste diagonale wieldraagarmen zijn de oorzaak dat nagenoeg geen uitspoor optreedt onder belasting. Je mag het bij mij thuis op je velomobiel controleren.
Een rol test leidt bijna altijd tot nagenoeg parallelsporing. Dat is een compromis. Een licht toespoor geeft vaak een koersvastere velomobiel.