22-Aug-2022, 07:41 PM
Bij een Velomobiel zitten er erg veel kogelkopjes in de wielophanging. Dat is simpel gezegd een rond kogeltje op een steeltje wat in een bijpassend rond schaaltje draait. Na een poosje krijgt dat een ietsje speling. Als je gaat rijden, trekt de rolweerstand het kogeltje vast tegen het schaaltje aan. Volgens mij zijn het stalen kogeltjes en zinken schaaltjes. Erg elastisch is dat niet. Kortom als het 1 keer aanligt, houdt het daar op. Of er nu met 3 of 30 kilo aan dat wiel getrokken wordt.
Maar als ik mijn stuur vast houdt terwijl ik aan een wiel trekt of duw, merk ik dat er toch wel iets speling is. Mogelijk moet ik maar eens nieuwe kopjes gaan halen. Ik vermoed echter dat deze speling er al vrij vlot is, een paar honderd km na nieuw zeg maar.
Met een uitrolproef weet je inderdaad niet of je met toespoor of paralelspoor rond rijdt. Ik heb het vermoeden dat een zeer gering toespoor in een statische meet situatie verandert in een parallelsporing zodra je aan het rijden bent.
Ik heb voor de roltest ook een plek met een flauwe helling. Startplek is altijd de oprit na de bushalte, voorwiel gelijk met de laatste steen. Onder optimale omstandigheden haal ik max 17 km/h. Er zit een groot verschil tussen optimaal en 1 draaitje minder. Meer dan 10 meter, maar goed dat gaat dus best met een behoorlijke startsnelheid.
Maar als ik mijn stuur vast houdt terwijl ik aan een wiel trekt of duw, merk ik dat er toch wel iets speling is. Mogelijk moet ik maar eens nieuwe kopjes gaan halen. Ik vermoed echter dat deze speling er al vrij vlot is, een paar honderd km na nieuw zeg maar.
Met een uitrolproef weet je inderdaad niet of je met toespoor of paralelspoor rond rijdt. Ik heb het vermoeden dat een zeer gering toespoor in een statische meet situatie verandert in een parallelsporing zodra je aan het rijden bent.
Ik heb voor de roltest ook een plek met een flauwe helling. Startplek is altijd de oprit na de bushalte, voorwiel gelijk met de laatste steen. Onder optimale omstandigheden haal ik max 17 km/h. Er zit een groot verschil tussen optimaal en 1 draaitje minder. Meer dan 10 meter, maar goed dat gaat dus best met een behoorlijke startsnelheid.