23-Aug-2022, 08:17 PM
(23-Aug-2022, 04:22 PM)PietV* schreef: En tot slot moet de bestuurder in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.Dan doet de velonaut in dit geval niets fout; de bestuurder kon de weg overzien tot na de kruising (met uitzondering van tegemoetkomend verkeer dat de zijstraat in wil rijden, waarvan ik sterk de indruk heb dat het überhaupt niet toegestaan is - dit op basis van de vorm van de eerste baan van de zijstraat). Hij haalde het stoppen nét niet, wat betekent dat hij veel eerder tot stilstand was gekomen dan het uiterste punt dat hij vanuit zijn positie kon zien.
Als je de betreffende regel wil uitleggen als dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen over de afstand waarop iemand die niet goed oplet voor je zou kunnen rijden, dan heb je de regel niet begrepen. Hier zou stapvoets dan namelijk nog te snel zijn: Als er een klein persoon achter één van die geparkeerde auto's uit wandelt ben je zelfs met de snelheid in het filmpje te laat. Iedere straat met geparkeerde auto's aan twee zijden zou als gevolg van de wet dan een maximumsnelheid van 5-10 km/h hebben.
Als iedereen zorgt dat hun voertuig inderdaad tot stilstand kan komen over de afstand waarover ze de weg overzien, gaat er in theorie echter ook niets mis. De bestuurder van de Transporter kon de velonaut namelijk prima zien, en had dus moeten wachten. Dat is ook de reden dat de bestuurder van de transporter als veroorzaker wordt beschouwd. En dat in Duitsland...