25-Aug-2022, 10:19 AM
(24-Aug-2022, 11:34 PM)Hoekie schreef:Anticiperen geldt voor alle weggebruikers. Ook voetgangers. De mate van alertheid hangt af van de plaats op de weg en de gereden snelheid t.o.v. overige verkeer. Velomobielrijders zullen dus extra oplettend en risicomijdend moeten rijden om zonder kleerscheuren op de bestemming te komen.(24-Aug-2022, 09:09 PM)Roefie schreef: En ondanks al deze goede afloop-verhalen blijf ik een vm toch als zwakke verkeersdeelnemer zien (zo te lezen iets minder zwak dan ik in eerste instantie had ingeschat), die derhalve voor behoud van zijn/haar eigen lijf en leden goed zal moeten anticiperen op ander verkeer. Mede door inschattingsfouten van dat andere verkeer tav de mogelijke snelheden van een vm.Inderdaad.
En dat geldt feitelijk voor elk vervoersmiddel t.o.v. sterkere verkeersdeelnemers. Hoe zwakker des te meer moet je anticiperen.
Zo rij ik, als ik het kan voorkomen, niet tussen vrachtwagens. Daar tussen wordt een auto al snel een sardienen blikje. Spreek ik helaas uit ervaring van iemand die ik ken(de)
Vrachtautochauffeur moeten in het zware verkeer evengoed anticiperen als fietsers en voetgangers. De gevolgen voor de zwakkere in het verkeerd zijn vele malen groter dan voor de bestuurders in zware voertuigen. Ik ken mensen die bewust een SUV gaan rijden om deze rede.