25-Aug-2022, 03:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 03:31 PM door 365cycle.)
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef:
Het ligt er aan of het velomobiel een fiets met elektrische ondersteuning is of een bromfiets.
Als fiets met elektrische ondersteuning tot maximaal 26,25 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/h.
Als bromfiets op de rijbaan 45 km/h.
Met overschrijding van die maximum snelheden pas strafbaar bij respectievelijk 37, 47 en 52 km/h. Na aftrek van de meet onnauwkeurigheid.
Als permanente eis voor bromfietsen ben je volgens de EG Richtlijn pas strafbaar als de constructiesnelheid van 45 km/h met meer dat 5 km/h wordt overschreden, na aftrek van de meet onnauwkeurigheden. Dus ondersteund tot 50 km/h.
Dank voor de aanvulling! De Strömer ST5 loopt dan ook gewoon 49 km/h, zeker als de accu nog lekker vol is. Erg prettig op de weg, want dat is in de meeste auto's al 50+ op de teller.
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef: Zover ik weet is er nog geen goede meetmethode voor speedpedelecs op een rollenbank.
Dat werd bij een massale controle kortgeleden inderdaad bevestigd door de agenten.
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef: Zit voor dat geld ook een volledig geïntegreerd antiblokkeringssysteem op het velomobiel, zoals op de Stromer.
Nee, maar dat is óók niet standaard op iedere Strömer, alleen op de ST7. Op de ST5 is het een optie (dan heet ie "ST5 ABS"). Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we dat veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. Dat maakt namelijk óók weer dat je kan kiezen voor snellere banden; een Schwalbe Pro One slip je met één noodremactie van nieuw tot op het canvas of er doorheen. Toch zonde van een bandje van €70. Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop. €1500 heb ik er daarom zeker wel voor over.