25-Aug-2022, 09:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 09:32 PM door Bob Hagendijk.)
(25-Aug-2022, 08:40 PM)Bacchus schreef:Wat ik met zo'n zelfde cursus heb geleerd(10 jaar geleden) is dat het voor een even lange remweg zorgt, maar dat het grootste voordeel is dat je kan blijven sturen (en dan ook werkelijk van richting veranderd) en in mindere mate dat je geen vlakke kanten aan je banden remt.(25-Aug-2022, 03:30 PM)365cycle schreef: Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we [ABS] veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. [...] Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop.Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig?