(27-Aug-2022, 10:20 AM)365cycle schreef: Onzin Piet. De bestuurder van de Volvo heeft vooral gevaar veroorzaakt voor een ander. Niet eens zozeer degene in de Fiat Panda (slecht voorbeeld), maar van zichzelf naar alle anderen in zijn omgeving.De Volvo 940 is een auto uit de vorige eeuw. Slecht voorbeeld. Kan zo maar zijn dat een auto uit deze eeuw veiliger is. Dus veiligheid is te koop.
Een Volvo 940 en een Renault Modus (MPV versie van de Clio) hebben een vergelijkbare waarde op de tweedehands markt. Ik heb twee vragen voor je:
- welke van de twee veroorzaakt meer gevaar voor de omgeving?
- welke van de twee is veiliger voor de inzittenden?
Welke auto meer gevaar oplevert voor zijn omgeving hangt af van het gedrag van de bestuurder. Gevaar is gedrag bepaald.
(27-Aug-2022, 11:03 AM)Niels van der Wal schreef: PietV: Zowel actieve- als passieve veiligheid is te koop. Niks mis mee.Als ik voor mezelf een veilige auto koop dan is dat in mijn belang en van mijn medeweggebruiker. Voor vele mensen geeft een veilige auto een rustiger gevoel en een rustiger gedrag. Daar is niks mis mee.
Hier is van alles mis mee. Het is het recht van de sterkste.
De bestuurder van de volvo heeft de onveiligheid verlegd naar de minder sterke partij.
Misschien moet je de juridische basis nader bestuderen; de rechtsstaat is er gekomen om het recht van de sterkste te doorkruisen in het belang van iedereen.
Het gevoel van veiligheid is te koop; de commerciële wereld weet dit en gebruikt veiligheid als verkoopargument. Gevoel is de interpretatie van wat je ziet en ervaart en is inderdaad neurologisch; die interpretatie is echter te beïnvloedden; een van de veel gebruikte instrumenten is reclame; geld.
Gevoel van veiligheid is te koop en daar is van alles mis mee. Het recht is er om dit te begrenzen.
Niels, koffie-filosoof, van der Wal
Het recht van de sterkste is gedrag. Dat ligt aan de bestuurder. Er wordt daarmee geen onveiligheid verlegd, maar die bestuurder kan door zijn gedragingen met een zwaarder voertuig wel meer onveiligheid creëren.
Toen het ABS in opmars kwam werd voor de medebestuurder een potentieel gevaar gecreëerd. De bestuurder zonder ABS kon niet tijdig tot stilstand komen en botste tegen zijn voorganger met ABS.
ABS is volgens jou een commercieel verkoopargument. Net als kooiconstructie, kreukelzone, lastafhankelijke remsystemen, autogordels, zij- en heup airbags etc.
Ik heb de meest zware voertuigen gereden. Autobus met aanhangwagen, trekker oplegger, vrachtwagen aanhangwagen, shovel, landbouwvoertuigen met aanhangwagen, oogstmachines etc. Gelukkig nog nooit aan een medeweggebruiker letsel veroorzaakt. Gedrag is bepalend. Gedrag is ook het recht van de sterkste en veiligheid is te koop.