05-Sep-2022, 09:23 AM
Een kentekenplicht voor fietsers slaat nergens op. Onderlinge snelheidsverschillen zijn een risico inderdaad maar bij lange niet de grootste bedreiging voor fietsers. Sowieso zijn die snelheidsverschillen heel beperkt. Daarbij zie ik de meeste fietsers heel goed rekening met elkaar houden. De twee grote bedreigingen voor fietsers zijn problemen in de infrastructuur: obstakels/paaltjes/hekjes/betonblokken/verkeersborden in het pad, te krappe/scherpe bochten, te smalle paden, slecht wegdek, wortelopdruk, onoverzichtelijke kruisingen en obstakels direct naast het pad. En daarnaast motorrijtuigen: te hoge snelheid, slecht overzicht, slecht verkeersinzicht, afleiding, slecht contact met medeweggebruikers, haast, gevoel van superioriteit.
Om het in perspectief te plaatsen:
Snelheidsverschil tussen een gemiddelde fietser (à 18 km/u) en een gemiddelde wielrenner (à 28 km/u) is 10 km/u. Vlotte ebikers van dezelfde orde.
Snelheidsverschil tussen een gemiddelde fietser en een vast obstakel is 18 km/u.
Wat fietsen echt veiliger zou maken is de auto vrijwel volledig weren uit woonwijken en binnensteden en proportioneel investeren in fiets-infrastructuur ten opzichte van auto-infrastructuur in plaats van als nagedachte een willekeurig uitgestort rijtje klinkers als fietspad langs een weg aan te wijzen.
Om het in perspectief te plaatsen:
Snelheidsverschil tussen een gemiddelde fietser (à 18 km/u) en een gemiddelde wielrenner (à 28 km/u) is 10 km/u. Vlotte ebikers van dezelfde orde.
Snelheidsverschil tussen een gemiddelde fietser en een vast obstakel is 18 km/u.
Wat fietsen echt veiliger zou maken is de auto vrijwel volledig weren uit woonwijken en binnensteden en proportioneel investeren in fiets-infrastructuur ten opzichte van auto-infrastructuur in plaats van als nagedachte een willekeurig uitgestort rijtje klinkers als fietspad langs een weg aan te wijzen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course