08-Sep-2022, 09:25 AM
Ik had er net 2000 km mee gereden. Om de hoeveel KM zou je moeten smeren om hem niet te verwaarlozen volgens jou? Alles klonk tot die km stand nog goed. Toen begon hij iets meer te piepen en heb ik hem ontvet met zo'n cassette die ik bij mijn trappers op de ketting zette. Daarin zitten van die borstels en een bakje waar je ontvetter in kan doen. Door dan rustig aan de trappers te draaien, smeert hij de ontvetter overal tussen en kun je hem makkelijker schoonmaken. Dat deed ik met een doek, tot hij bijna helemaal ontvet was. Vandaar dat ie dan ergens op stond, want dan kon ik via de footholes aan de ketting van mijn QV. En kon ik de trappers draaien op een manier dat de wielen vrij rond konden draaien.
In mijn tijd als wedstrijdrijder onderhield ik mijn M5 tiptop. Voor de ketting betekende dit dat na iedere natte toch ik bij thuiskomst de ketting schoonmaakte en opnieuw in het vet/wax zette.
Met een doekje (zo'n gewassen gele vaatdoek) om de ketting maakte ik grote halen waarbij je als het zand, vocht en vuil van de ketting trok, daarna de ketting in het vet zette en een rondje schoonmaken herhaalde om het laatste vuil uit de ketting te vegen. Omdat de ketting zo altijd schoon was en er dus geen vuil of vet aankoekte, kostte dit weinig tijd. En hij draaide als een zonnetje.
Het gaat dus niet om het aantal kilometers, maar om de gefietste omstandigheden (de fiets stond binnen). Bij lang droog weer hoefde ik nooit schoon te maken, als gaf ik de ketting voor een wedstrijd wel een likje race olie.
Ook de draaiende onderdelen (trappers, stuur, handremmen, schakeldingen etc) kregen vaker een druppel olie om het soepel te houden.
Het geheel is preventief denken, dus niet (zoals ik eerst deed) reactief zijn bij problemen. Bij reactief zijn slijt je fiets meer en heb je een grote kans op pannen onderweg. Preventief bezig zijn is relaxter, omdat je het kan plannen en nauwelijks overvallen wordt door problemen.
Niels, m5, van der Wal
In mijn tijd als wedstrijdrijder onderhield ik mijn M5 tiptop. Voor de ketting betekende dit dat na iedere natte toch ik bij thuiskomst de ketting schoonmaakte en opnieuw in het vet/wax zette.
Met een doekje (zo'n gewassen gele vaatdoek) om de ketting maakte ik grote halen waarbij je als het zand, vocht en vuil van de ketting trok, daarna de ketting in het vet zette en een rondje schoonmaken herhaalde om het laatste vuil uit de ketting te vegen. Omdat de ketting zo altijd schoon was en er dus geen vuil of vet aankoekte, kostte dit weinig tijd. En hij draaide als een zonnetje.
Het gaat dus niet om het aantal kilometers, maar om de gefietste omstandigheden (de fiets stond binnen). Bij lang droog weer hoefde ik nooit schoon te maken, als gaf ik de ketting voor een wedstrijd wel een likje race olie.
Ook de draaiende onderdelen (trappers, stuur, handremmen, schakeldingen etc) kregen vaker een druppel olie om het soepel te houden.
Het geheel is preventief denken, dus niet (zoals ik eerst deed) reactief zijn bij problemen. Bij reactief zijn slijt je fiets meer en heb je een grote kans op pannen onderweg. Preventief bezig zijn is relaxter, omdat je het kan plannen en nauwelijks overvallen wordt door problemen.
Niels, m5, van der Wal