08-Sep-2022, 12:32 PM
(08-Sep-2022, 09:27 AM)PietV* schreef: Ik fiets met KMC kettingen met sluitschakel. Heb in de loop der jaren vele sluitschakels overgehouden. Gaan bijna onbeperkt mee.Vroeger had je kettingvet in een groot rond blik, moest je opwarmen tot het vet vloeibaar werd, dan de ketting een nacht in het vet laten liggen, en volgende morgen monteren, alles veel werk, maar dat had je over voor je hobby [ motorcross ] waarom ik daar aan meegedaan heb, kan ik nu niet meer begrijpen, later kwam een Amerikaanse firma met een spuitbusje met vet, peperduur, maar beter dan de traditionele methode, volgens hun reclame, iets wat veel moeite vraagt, kan men slecht verkopen.
https://www.ligfiets.shop/nl/kmc-sluitschakel.html
Gebruik nooit een ontvetter. Maak altijd de ketting los en borstel de ketting schoon. Soms naspoelen met water en drogen. Daarna opgerold inspuiten aan beide zijden met een spuitbus kettingvet en een nacht laten intrekken en de spray laten verdampen. Afvegen en monteren.
De kettingbuizen reinig ik met een lapje door de buis te trekken en tussentijds te smeren met wat kettingpray tot het lapje schoon naar buiten komt.