08-Sep-2022, 01:25 PM
(08-Sep-2022, 12:32 PM)PlantageBohémien schreef: Vroeger had je kettingvet in een groot rond blik, moest je opwarmen tot het vet vloeibaar werd, dan de ketting een nacht in het vet laten liggen, en volgende morgen monteren, alles veel werk, maar dat had je over voor je hobby [ motorcross ] waarom ik daar aan meegedaan heb, kan ik nu niet meer begrijpen, later kwam een Amerikaanse firma met een spuitbusje met vet, peperduur, maar beter dan de traditionele methode, volgens hun reclame, iets wat veel moeite vraagt, kan men slecht verkopen.Dat concept bestaat in de wielerwereld ook. Daar heet het wax. Ik heb het idee dat de wax-kerk vooral volgelingen onder de mooi-weer-fietsers heeft. En dat ondanks het omslachtige proces van uitkoken van origineel vet uit de originele ketting en vervolgens inkoken en periodiek (zeker na die onverwachte regenbui) opnieuw inkoken. Het grote voordeel schijnt te zijn dat de ketting niet plakkerig wordt, minder zand en vuil oppakt en daardoor minder hard slijt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course