De oude manier van smeren van een ketting was een prima zaak voor fietsen met versnellingsnaven, bromfietsen en motoren. Meestal hadden motorrijders 3 kettingen die tegelijk werden ondergedompeld in een opgewarmd blik kettingvet. Kort daarna opgehangen boven het blik om het teveel in het blik te laten druppelen. Voor één ketting het blik opwarmen is bewerkelijk.
Niet geschikt voor kettingen met o of x ringen tussen de schakels.
Maar voor derailleur kettingen is het oude kettingvet soms te stug. Vooral kort na het smeren.
Zie onder rubriek kettingvet: http://www.m-gineering.nl/olie.htm
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond...ng-smeren/
Fietskettingen zijn van het type semi bus. De binnenschalmen zijn naar binnen gestanst en vormen de semi bus. Tussen de semi bus en de pinnen zit een behoorlijke hoeveel kettingvet. Daarom ontvet ik mijn kettingen nooit.
Ik gebruik de spuitbus kettingvet met een verdunner die verdampt. Heb je weinig van nodig en de buitenzijde van de ketting snel "droog".
Niet geschikt voor kettingen met o of x ringen tussen de schakels.
Maar voor derailleur kettingen is het oude kettingvet soms te stug. Vooral kort na het smeren.
Zie onder rubriek kettingvet: http://www.m-gineering.nl/olie.htm
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond...ng-smeren/
Fietskettingen zijn van het type semi bus. De binnenschalmen zijn naar binnen gestanst en vormen de semi bus. Tussen de semi bus en de pinnen zit een behoorlijke hoeveel kettingvet. Daarom ontvet ik mijn kettingen nooit.
Ik gebruik de spuitbus kettingvet met een verdunner die verdampt. Heb je weinig van nodig en de buitenzijde van de ketting snel "droog".