13-Nov-2017, 10:37 AM
Mijn ervaring met in Duitsland in de stedelijke gebied rijden is dat je daar als fietser meer richting stoep gestuurd wordt en afhankelijk van waar het is hoe je die stoep deelt met voetgangers. Let dan ook op de borden bij het begin van zo'n stoep/fietspad. Is vaak een rond blauw bord met fiets en voetganger erop en streep ertussen. Plaats waar ze staan afgebeeld maakt uit -> naast elkaar zie je op de grond ook een scheiding in kleur en heb je eigen stroken, zonder een drempel oid. Boven elkaar dan ga je dus over hetzelfde pad. In beide gevallen opletten en niet te hard... En dat wil je daar sowieso niet, de stoep heeft vaak bij uitritten van een huis een verlaging en die is standaard aan de kant waar je zou moeten fietsen met een groter hoogteverschil dan aan de voetganger kant...
En in het buitengebied waar auto's altijd 100 mogen (tenzij het anders aangegeven) deel je vaak de weg met auto's. Maar mijn ervaring is dat automobilisten in Duitsland erg goed opletten op fietsers en ze inderdaad respectvol behandelen. En langs de daar grotere auto-routes zijn vaak twee-richting fietspaden (wel ter breedte van onze gewone fietspaden).
En in het buitengebied waar auto's altijd 100 mogen (tenzij het anders aangegeven) deel je vaak de weg met auto's. Maar mijn ervaring is dat automobilisten in Duitsland erg goed opletten op fietsers en ze inderdaad respectvol behandelen. En langs de daar grotere auto-routes zijn vaak twee-richting fietspaden (wel ter breedte van onze gewone fietspaden).