13-Sep-2022, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2022, 12:27 PM door 365cycle.)
Ik stem op de rotonde. Tenzij het een HEEL erg druk punt is. Tot middelmatige drukte is het namelijk efficiënter dan een stoplicht (want vaak moet je helaas wel stoppen, zeker als fietser, ook al heet het officieel niet zo), en opletten moeten we toch (ook bij groen). De snelheid op een rotonde blijft echter hoger, en ik houd er niet van om lang op een kruispunt te zijn. Dat maakt de kans voor een te snel rijdende automobilist om me het ziekenhuis in te helpen namelijk ook groter.
Ik sloot hier overigens aan achter een auto die van rechts kwam. Daarom moest ik bij het afrijden van de rotonde remmen; auto's zijn breder, en zijn dus gedwongen om een minder soepele lijn te rijden over de rotonde, dus gaat het duidelijk minder snel. Als als ik zie dat er niets aan komt stoom ik normaal gesproken ook gewoon met 40~45 door, en als ik zeker weet dat het leeg gaat zijn kan ik er zelfs nog wel sneller overheen
(12-Sep-2022, 07:52 PM)Frutsel schreef: En hoe opvallender je fiets, hoe slechter automobilisten hem zien op rotondes...Als ik twijfel of ze me zien toeter ik liever een keer te vaak. Als het dan nog niet duidelijk is... dan maar remmen.
(13-Sep-2022, 08:10 AM)Bacchus schreef: Zeker een tweewielige highracer kan een rotonde die zonder scherpe extra bochten in het fietspad is aangelegd gewoon op kruissnelheid nemen.Inderdaad. Met een velomobiel ben je nóg sneller als je de weg mag gebruiken (en dat ook doet - het fietspad is hier uit de voorrang, daarom pak ik de weg tenzij het echt druk is):
Ik sloot hier overigens aan achter een auto die van rechts kwam. Daarom moest ik bij het afrijden van de rotonde remmen; auto's zijn breder, en zijn dus gedwongen om een minder soepele lijn te rijden over de rotonde, dus gaat het duidelijk minder snel. Als als ik zie dat er niets aan komt stoom ik normaal gesproken ook gewoon met 40~45 door, en als ik zeker weet dat het leeg gaat zijn kan ik er zelfs nog wel sneller overheen