13-Sep-2022, 02:21 PM
(13-Sep-2022, 12:22 PM)365cycle schreef: Ik stem op de rotonde. Tenzij het een HEEL erg druk punt is. Tot middelmatige drukte is het namelijk efficiënter dan een stoplicht (want vaak moet je helaas wel stoppen, zeker als fietser, ook al heet het officieel niet zo), en opletten moeten we toch (ook bij groen). De snelheid op een rotonde blijft echter hoger, en ik houd er niet van om lang op een kruispunt te zijn. Dat maakt de kans voor een te snel rijdende automobilist om me het ziekenhuis in te helpen namelijk ook groter.Geen twijfel dat bij een vergelijkbaar verkeersaanbod uit elke richting een rotonde efficiënter is. Interessant punt en zeker waar dat elke seconde die je op de kruising doorbrengt een verhoogd risico meebrengt. Daarbovenop zou je nog kunnen stellen dat de snelheid van automobilisten bij het naderen van een rotonde over het algemeen lager is dan bij het naderen van een verkeerslicht. Daarmee is de impact van een potentiële aanrijding ook kleiner. Als de kans gelijk blijft, is dus het risico kleiner.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course