14-Sep-2022, 10:29 PM
(14-Sep-2022, 10:23 PM)PietV* schreef: De voorste scheenbeen spier (Musculus Tibialis Anterior) wordt alleen zwaar belast bij een verkeerde loop- of fietstechniek. Bij hardlopers wordt die spier zwaar belast bij hiellanders. Een verkeerde looptechniek. Bij een hiellander wordt de voorwaartse gang bij elke pas geremd. Ter voorkoming van z.g. klapvoeten wordt die scheenbeen spier bij elke stap onnodig gespannen.Ik ben een sportieve barefoot wandelaar. Ik maak veel gebruik van de tenen en ben heel zeker geen heelstriker.
Bij fietsers wordt de voorste scheenbeen spier aangetrokken bij klikpedalen, waarbij aan die pedalen wordt getrokken. Een inefficiënte fietstechniek. Die pedalen worden ook wel trappers genoemd. Geen trekkers.
Een goede loop- of fietstechniek voorkomt overbelasting van de voorste scheenbeen spier.
Of ik trek aan de pedalen weet ik niet. Misschien onbewust. Ik kan eens terug mijn flat pedals monteren om te zien hoe dat gaat. Ik rijd wel vrij veel off-road en ben bang dat m'n voeten van de pedalen wippen.