19-Sep-2022, 07:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Sep-2022, 07:39 PM door 365cycle.)
Nou, deze mag wel weer even uit de mottenballen.
Reed vandaag op m'n gemakje huiswaarts. Wel vlot, maar voor mijn doen niet knalhard; kruiste met een gangetje van 50 over een doorgaande 60-weg met mooie bochten die je op snelheid kan pakken, en een smalle suggestiestrook. Meestal kies ik daar voor de weg, en probeer ik een beetje te sturen wanneer ik ingehaald word; als auto's rechtdoor rijden over de baan naast je is het nogal krap, als het een béétje waait (vandaag dus) word je ook even opzij gezet als de auto in kwestie dan voorbij is en als er dan één krap achter zit... mwah. Zeker bij 50 km/h is dat niet prettig; de limiet is 60, meestal zit er wel een brave bestuurder tussen en dan rijden de auto's er hooguit 55 a 57 km/h.
Maar goed. Ik zie in m'n spiegels een stadsbus uit één van de vele bochten komen; er zat eerst een boerderij in m'n spiegel, waardoor ik 'm eerder nog niet opgemerkt had. Goed, nog 2 km tot het volgende dorp, en daar stopt de bus eigenlijk áltijd. Die stadsbus in laten halen is echt niet handig;
- als het goed is rijdt ie hooguit 60 km/h;
- als hij me in gaat halen, moet er dus 18 meter bus inhalen met een snelheidsverschil van op dat moment hooguit 2,5 m/s; dat duurt dus dik 7 seconden. Ik vind dat te link;
- als ik op de rijbaan blijf en hij heeft me net ingehaald, moet ik dus óók op stoppen;
- als ik het fietspad, dat daar begint, op ga, kan ik doorrijden, maar dan gaan de deuren vermoedelijk precies open op het moment dat ik met 40 km/h langs kom knallen, en die buspassagiers moeten het fietspad oversteken dus dat is een fiasco-in-wording, tenzij ik HEEL erg veel vaart wil verliezen.
Ik wil 'm echter ook niet in de weg zitten, en verhoog m'n snelheid dus tot strak 60 km/h (GPS en een goed afgestelde sensor, dus écht 60 km/h). De bus komt echter toch dichterbij... tot op een paar meter van de achterkant van m'n fiets Lekker veilig pik, 17 meter per seconde rijden en jezelf 0,2 seconde de tijd geven om in te grijpen als mijn remlichten aan gaan. Ik zag 'm al aankomen en was dus al vérder aan het versnellen naar ruim over de 60 km/h, maar raak nu ook de rem aan (de lamp gaat aan voordat de remmen aangrijpen), de buschauffeur versnelt ook en beantwoordt mijn remlicht met de claxon.
Sinds wanneer hebben die lui een ontheffing voor de maximumsnelheid? En moeten ze geen zwaailichten voeren als ze boven de maximumsnelheid rijden? De uitzondering voor opsporing zullen ze niet hebben.
Goed... ik heb het kenteken, busnummer en tijd. Straks ff een klacht indienen.
Reed vandaag op m'n gemakje huiswaarts. Wel vlot, maar voor mijn doen niet knalhard; kruiste met een gangetje van 50 over een doorgaande 60-weg met mooie bochten die je op snelheid kan pakken, en een smalle suggestiestrook. Meestal kies ik daar voor de weg, en probeer ik een beetje te sturen wanneer ik ingehaald word; als auto's rechtdoor rijden over de baan naast je is het nogal krap, als het een béétje waait (vandaag dus) word je ook even opzij gezet als de auto in kwestie dan voorbij is en als er dan één krap achter zit... mwah. Zeker bij 50 km/h is dat niet prettig; de limiet is 60, meestal zit er wel een brave bestuurder tussen en dan rijden de auto's er hooguit 55 a 57 km/h.
Maar goed. Ik zie in m'n spiegels een stadsbus uit één van de vele bochten komen; er zat eerst een boerderij in m'n spiegel, waardoor ik 'm eerder nog niet opgemerkt had. Goed, nog 2 km tot het volgende dorp, en daar stopt de bus eigenlijk áltijd. Die stadsbus in laten halen is echt niet handig;
- als het goed is rijdt ie hooguit 60 km/h;
- als hij me in gaat halen, moet er dus 18 meter bus inhalen met een snelheidsverschil van op dat moment hooguit 2,5 m/s; dat duurt dus dik 7 seconden. Ik vind dat te link;
- als ik op de rijbaan blijf en hij heeft me net ingehaald, moet ik dus óók op stoppen;
- als ik het fietspad, dat daar begint, op ga, kan ik doorrijden, maar dan gaan de deuren vermoedelijk precies open op het moment dat ik met 40 km/h langs kom knallen, en die buspassagiers moeten het fietspad oversteken dus dat is een fiasco-in-wording, tenzij ik HEEL erg veel vaart wil verliezen.
Ik wil 'm echter ook niet in de weg zitten, en verhoog m'n snelheid dus tot strak 60 km/h (GPS en een goed afgestelde sensor, dus écht 60 km/h). De bus komt echter toch dichterbij... tot op een paar meter van de achterkant van m'n fiets Lekker veilig pik, 17 meter per seconde rijden en jezelf 0,2 seconde de tijd geven om in te grijpen als mijn remlichten aan gaan. Ik zag 'm al aankomen en was dus al vérder aan het versnellen naar ruim over de 60 km/h, maar raak nu ook de rem aan (de lamp gaat aan voordat de remmen aangrijpen), de buschauffeur versnelt ook en beantwoordt mijn remlicht met de claxon.
Sinds wanneer hebben die lui een ontheffing voor de maximumsnelheid? En moeten ze geen zwaailichten voeren als ze boven de maximumsnelheid rijden? De uitzondering voor opsporing zullen ze niet hebben.
Goed... ik heb het kenteken, busnummer en tijd. Straks ff een klacht indienen.