(20-Sep-2022, 06:18 AM)Wim -de roetsende schreef:Als je echt van een zeileffect wilt spreken zal je de romp van de rijrichting moeten kunnen verstellen of verdraaien. Je zult de romp van de loefzijde naar de lijzijde moeten wenden om een voorwaarts kracht te kunnen creëren.Citaat:Heb je de wind schuin van voren, dan heb je nog steeds soort van wind mee. Daarom vond ik de M-Racer ook geen geschikte aanvulling op m'n velomobiel; je bent veel meer afhankelijk van het weer v.w.b. reistijd.
Dat verhaal van 'wind schuin van voren is wind mee' dat moet ik na 20 jaar vm rijden nog meemaken
Mijn ervaring is dat de wind dan toch echt wel bijna van opzij moet komen. Als dat met schuin van voren wordt bedoeld, dan klopt het.
Als de neus van de vm naar het noorden wijst, dan vind ik wind van N/NO of N/NW nog steeds behoorlijk tegenwind.
Veel vm-rijders zeggen nooit last te hebben van tegenwind. Ik wel. Ik ga dan echt langzamer. Ik heb echter ook niet zoveel power.
Elke vorm van zijwind zal zich vertalen in een zijdelingse kracht aan één zijde. Door drukverschil tussen loef en lijzijde. Daar heeft de ene VM meer last van dan de andere.
Als een zeileffect echt zou optreden bij een VM dan kun je bij zijwind van A naar B zonder te trappen. Dat wordt erg lastig met een symmetrische rompvorm. Wat je zou kunnen winnen op de achterzijde van de VM, verlies je op het front.i