21-Sep-2022, 07:06 PM
(21-Sep-2022, 10:38 AM)Lopopodium schreef: Dat carbon begrijp ik nog steeds niet helemaal. Goed, minder gewicht. Maar maakt dat nou echt uit? Carbon lijkt me alleen maar fragiel, en nog fragieler wellicht als het eens een goede tik heeft gehad of na vele jaren getril en gestuiter op klinkerwegen. En dan is het ook nog duurder.Het grote voordeel van carbon de juiste composieten is dat ze heel licht zijn, in iedere vorm te maken, geen slijtageverschijnselen hebben zoals aluminium dat heeft en dat ze stijf zijn waar je ze stijf wil hebben, maar flexibel waar je dat niet wil. Je kan werken met dun glasvezel voor een "zachte", gladde toplaag, bidirectioneel carbon voor standaard stukken, maar er is ook carbon dat maar in één richting sterk is en in andere juist flexibel. Daarnaast kan je nog met bv. aramide aan de slag, wat níet snel breekt of scheurt maar waar wel echt flex in blijft zitten.
(21-Sep-2022, 10:38 AM)Lopopodium schreef: Ik ben zelf erg blij met mijn 15 kilo zware Gaucho met stalen frame. Staal is tenslotte ook weer te lassen, als de noodzaak er voor is (weet ik uit ervaring nu).Staal heeft zeker ook voordelen als je niet het onderste uit de kan wil. Koolstofvezel is echter ook gewoon te repareren. M'n Pinarello is 2x gerepareerd onder garantie. De gewichtstoename was nihil (een tiental grammen) en je zag er niets van.