21-Sep-2022, 08:05 PM
(21-Sep-2022, 08:19 AM)Bacchus schreef: De M-Racer is misschien ook een beetje een niche binnen de ligfietsen. Als beginnende ligger ben je bepaald niet verkocht met een proefrit. Het duurt even voor je vriendjes bent, is mijn ervaring.
Mijn M-Racer stond ook al maanden op een nieuwe eigenaar te wachten voor ik hem kocht. 365cycle verkocht die van hem dan weer vrij snel.
Ik kan me ook voorstellen dat het publiek klein wordt door de "alles carbon RACEMONSTER"-schreeuw (waarom dan geen CHR?) en verder weinig details, geen leeftijd-, slijtage-, onderhoudsindicatie in de tekst in combinatie met de Q-rings en een niet heel toegankelijke prijs.
En toch een steuntje in de rug voor de verkoper: in de loop van je eerste duizend kilometer wordt de M-Racer gewoon een hele fijne fiets waar je ook relaxt mee toeren kan. (en meer)
Op het prototype van de M5 M-racer heb ik een jaar gereden en er op geracet. Het doel was de snelste ligfiets te ontwerpen door uit te gaan van 2 grote wielen en ligpositie tussen de wielen. Het racen deed ik op de carbon-versie (eenmalig product).
Het was inderdaad de snelste fiets in de carbon-uitvoering. In de metalen uitvoering is de carbon-higracer sneller als je op een bochtig traject of in een peloton fietst. (Minder gewicht is makkelijker versnellen, wat nodig is bij bochten en in een peloton.)
Wat de M-racer lastig maakt is de overlap cranck-voorwiel (en de ketting die bij bochten naar linkst tegen het voorwiel aankomt.) Dit bleek prima te doen; maar maakt de fiets minder geschikt voor beginnende ligfietsers. Mentaal moet je de overlap inbouwen; als beginner heb je wat anders aan je hoofd.
Niels, ligfietser, van der Wal