21-Sep-2022, 09:20 PM
(21-Sep-2022, 08:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je dan in een bocht een keer met de crank het wiel raakt, dan gaat het ook direct heel erg mis zonder een enkele waarschuwing.
Dit was een van de dingen die proefondervindelijk onderzocht moest worden:
Als de crank tegen de velg aan zou komen, heb je een resolute stop van de stuurbeweging, wat inderdaad gevaarlijk is. De crank komt echter tegen de band aan, die indeukt. Dit is niet prettig, maar geeft niet meer dan een kleine balansverstoring en een kleine stuuruitslag. Na 2 keer weet je ook dat je je trappers bij een scherpe bocht naar links (en bij lage snelheid) stil moet houden om dit te voorkomen.
Een bocht op snelheid naar links stuur je op balans en heeft dus weinig wieluitslag. De crank raakt het wiel niet.
Dit maakt de M-racer minder tot een stadsfiets, omdat je in een stad meer trage en scherpe bochten naar links hebt. Het kan echter wel als je er rekening mee houdt. Wedstrijden zijn op hoge snelheid en trage bochten waarin je even je trapper stil moet houden zijn er nauwelijks. Snelheidsverlies geeft zo'n moment nauwelijks; het is wel even een onderbreking van je ritme.
Niels, proefondervinder, van der Wal