02-Oct-2022, 12:55 AM
Je kunt in die video met die Leitra zien dat het waait, maar niet in welke richting precies.
Ik vermoed dat dat verhaal over een zeileffect bij velomobielen veroorzaakt wordt door de door berijders gevoelde windrichting. Die gevoelde windrichting wordt beinvloed door de eigen snelheid. Als de wind schuin van achteren komt kan het voor de berijder door de snelheid van het voertuig voelen alsof de wind schuin van voren komt. Er geldt een optelsom van twee vectoren: die van de windrichting, en die van de tegenwind veroorzaakt door de eigen snelheid.
Als een velomobielrijder het "zeileffect" ervaart dan kan deze op dat moment door een stevige wind schuin van achteren iets meer snelheid maken dan bij windstilte. En door de eigen snelheid gecombineerd met de luchtstroming van de wind voelt het voor de velomobielrijder alsof de wind schuin van voren komt. Ik denk dat het zo werkt.
Mijn kennis van aerodynamica is zeer beperkt, maar ik heb nog nooit een zeilend vaartuig of voertuig gezien waarbij het zeil een symmetrische druppelvorm heeft. Voor zo ver mij bekend moet een zeil een vleugelvorm hebben. Daarmee kun je op een aan de windse koers, tot een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. de wind voortstuwing bereiken. Als je vaartuig of voertuig een redelijke vaart heeft kun je ook kortstondig nog verder tegen de wind in sturen zonder stil te vallen. Zo wordt ook overstag gegaan.
Ik vermoed dat dat verhaal over een zeileffect bij velomobielen veroorzaakt wordt door de door berijders gevoelde windrichting. Die gevoelde windrichting wordt beinvloed door de eigen snelheid. Als de wind schuin van achteren komt kan het voor de berijder door de snelheid van het voertuig voelen alsof de wind schuin van voren komt. Er geldt een optelsom van twee vectoren: die van de windrichting, en die van de tegenwind veroorzaakt door de eigen snelheid.
Als een velomobielrijder het "zeileffect" ervaart dan kan deze op dat moment door een stevige wind schuin van achteren iets meer snelheid maken dan bij windstilte. En door de eigen snelheid gecombineerd met de luchtstroming van de wind voelt het voor de velomobielrijder alsof de wind schuin van voren komt. Ik denk dat het zo werkt.
Mijn kennis van aerodynamica is zeer beperkt, maar ik heb nog nooit een zeilend vaartuig of voertuig gezien waarbij het zeil een symmetrische druppelvorm heeft. Voor zo ver mij bekend moet een zeil een vleugelvorm hebben. Daarmee kun je op een aan de windse koers, tot een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. de wind voortstuwing bereiken. Als je vaartuig of voertuig een redelijke vaart heeft kun je ook kortstondig nog verder tegen de wind in sturen zonder stil te vallen. Zo wordt ook overstag gegaan.