Ben ik met je eens. De stappen in de diverse ”versnellingsbakken” lopen van 33% in de 3 speed, naar gemiddeld 13,6% in de Rohloff, tot 11,5% in de Pinion P1.18. Deze percentages zijn groter dan de percentages van de interne rendementsverliezen tussen de versnellingen onderling. Terugschakelen trapt dus gevoelsmatig altijd “lichter” en opschakelen altijd "zwaarder".
Maar met de Shimano Nexus Inter 8 is de extra interne weerstand van 10% tussen 4 en 5 wel voelbaar. Zelfs als het verschil in verzet 17,7 % is van 4 naar 5 en 15% is van 5 naar 4.
Misschien de reden waarom Shimano die stap zo groot gemaakt heeft. Ook de stap van 5 naar 6, 22%, is erg groot. Ik vindt het middengebied van de Nexus 8 niet praktisch. De 4, 5 en 6 liggen in verhouding tot de overige versnellingen ver uit elkaar.
http://www.verhoeven272.nl/fietsen/hubs.html
Maar met de Shimano Nexus Inter 8 is de extra interne weerstand van 10% tussen 4 en 5 wel voelbaar. Zelfs als het verschil in verzet 17,7 % is van 4 naar 5 en 15% is van 5 naar 4.
Misschien de reden waarom Shimano die stap zo groot gemaakt heeft. Ook de stap van 5 naar 6, 22%, is erg groot. Ik vindt het middengebied van de Nexus 8 niet praktisch. De 4, 5 en 6 liggen in verhouding tot de overige versnellingen ver uit elkaar.
http://www.verhoeven272.nl/fietsen/hubs.html