Voor de duidelijkheid van dit onderwerp ter informatie. Luchtdempers worden in de voertuigtechniek niet toegepast. De enige demper die op grote schaal worden toegepast is de hydraulische demper. Deze demper heeft een geringe aanvangskracht nodig om in beweging te komen en de dempingskracht neemt toe met snelheid van de dempende beweging.
Dit in tegenstelling met de frictiedemper in de veerpoten van diverse velomobielen. Die hebben in verhouding tot hun dempende werking meer aanvangskracht nodig om in beweging te komen (kleef) en dat neemt de dempende werking sterk af.
Tot zover de dempers.
De meest voorkomende vering is de schroefveer, de elastomeer- of rubberveer en de gas- of luchtveer. Afhankelijk van de windingen van de schroefveer kan de die veer een lineair of een progressief karakter hebben. De schroefveer heeft nauwelijks een inwendige demping. Actie = reactie.
De elastomeer heeft een progressief veerkarakter en een beperkte inwendinge demping.
De luchtveer heeft een progressief veerkarakter en geen inwendige demping. Door de geringe verplaatsing van massa (lucht) in de veer is het de soepelste veer van de drie.
Ook hier weer actie = reactie
Om het wegcontact te optimaliseren, het stuiteren van het wiel te voorkomen en het deinen van de afgeveerde massa tegen te gaan is demping noodzakelijk. Dat is wenselijk voor alle soorten vering. En de beste demping is hydraulische demping, waarbij de uitverende beweging van de veer wordt gedempt. Liefst instelbaar.
Risse Astro 5 is een luchtveer met instelbare hydraulisch demping.
Vering en veerdemping is een techniek op zich. De afstelling van de vering op de afgeveerde massa en de instelling van de demping op de veerkarakter is specialistische vakmanschap. Max Verstappen heeft een team van specialisten ter beschikking.
Dit in tegenstelling met de frictiedemper in de veerpoten van diverse velomobielen. Die hebben in verhouding tot hun dempende werking meer aanvangskracht nodig om in beweging te komen (kleef) en dat neemt de dempende werking sterk af.
Tot zover de dempers.
De meest voorkomende vering is de schroefveer, de elastomeer- of rubberveer en de gas- of luchtveer. Afhankelijk van de windingen van de schroefveer kan de die veer een lineair of een progressief karakter hebben. De schroefveer heeft nauwelijks een inwendige demping. Actie = reactie.
De elastomeer heeft een progressief veerkarakter en een beperkte inwendinge demping.
De luchtveer heeft een progressief veerkarakter en geen inwendige demping. Door de geringe verplaatsing van massa (lucht) in de veer is het de soepelste veer van de drie.
Ook hier weer actie = reactie
Om het wegcontact te optimaliseren, het stuiteren van het wiel te voorkomen en het deinen van de afgeveerde massa tegen te gaan is demping noodzakelijk. Dat is wenselijk voor alle soorten vering. En de beste demping is hydraulische demping, waarbij de uitverende beweging van de veer wordt gedempt. Liefst instelbaar.
Risse Astro 5 is een luchtveer met instelbare hydraulisch demping.
Vering en veerdemping is een techniek op zich. De afstelling van de vering op de afgeveerde massa en de instelling van de demping op de veerkarakter is specialistische vakmanschap. Max Verstappen heeft een team van specialisten ter beschikking.