15-Apr-2017, 04:08 PM
Ik vind die video geen goed voorbeeld van het meten van de sporing voor een trike. Met de meetstok ging nog wel, maar met de rolmaat van spaak naar de centrale framebuis leek nergens op.
Een trike kun je het beste belast meten. Met de rijder erop. Daarmee voorkom je dat de speling in draaipunten en lagers belast wordt opgeheven.Het betrof hier een ongeveerde vooras, maar belast kan het zo maar 1 of 2 mm verschillen en rijdend met de druk op de spoorstangkogels kan daar 1 mm bij komen.
Bij een geveerde vooras moet je tevens rekening houden met de lengte en de hoek van de wieldraagarmen t.o.v., de spoorstangen. Dan kan bij een onbelaste meting het verschil met rijder oplopen tot 10 mm bij 20 inch velgen. Zoals bij mijn Alleweder A2. Bovendien geldt voor de Alleweder dat de wieldraagarm ook instelbaar is m.b.t. het camber of wielvlucht. Ook dat moet gecontroleerd worden. Vooraf aan de wielspoormeting.
Wil je het helemaal perfect doen dan zul je rekening moeten houden of die trike of velomobiel een positieve- of negatieve schuurstraal heeft. Bij een positieve schuurstraal worden de voortgedreven wielen naar buiten gedreven en mag een zeer licht toespoor. Bij een negatieven schuurstraal is het andersom.
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboe...straal.htm
Het beste kun je belast meten, met de eerder door Wim aanbevolen wielspoormeter.
Piet.
Een trike kun je het beste belast meten. Met de rijder erop. Daarmee voorkom je dat de speling in draaipunten en lagers belast wordt opgeheven.Het betrof hier een ongeveerde vooras, maar belast kan het zo maar 1 of 2 mm verschillen en rijdend met de druk op de spoorstangkogels kan daar 1 mm bij komen.
Bij een geveerde vooras moet je tevens rekening houden met de lengte en de hoek van de wieldraagarmen t.o.v., de spoorstangen. Dan kan bij een onbelaste meting het verschil met rijder oplopen tot 10 mm bij 20 inch velgen. Zoals bij mijn Alleweder A2. Bovendien geldt voor de Alleweder dat de wieldraagarm ook instelbaar is m.b.t. het camber of wielvlucht. Ook dat moet gecontroleerd worden. Vooraf aan de wielspoormeting.
Wil je het helemaal perfect doen dan zul je rekening moeten houden of die trike of velomobiel een positieve- of negatieve schuurstraal heeft. Bij een positieve schuurstraal worden de voortgedreven wielen naar buiten gedreven en mag een zeer licht toespoor. Bij een negatieven schuurstraal is het andersom.
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboe...straal.htm
Het beste kun je belast meten, met de eerder door Wim aanbevolen wielspoormeter.
Piet.