01-Nov-2022, 08:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Nov-2022, 08:59 PM door 365cycle.)
(01-Nov-2022, 07:39 PM)Westerwolder schreef: Zoals het onderwerp al aangeeft, is het mogelijk om een Nexus 8 te plaatsen ipv derailleur?Ja, probleemloos mogelijk
(01-Nov-2022, 07:39 PM)Westerwolder schreef: Theoretisch ben je hier in NL geen derailleur met tig versnellingen nodig en is een Nexus naaf veel onderhoudsvriendelijker. Toch heb ik nog geen trike gezien met naafversnelling?Je trike is relatief snel, heeft vrij weinig luchtweerstand maar wel weer redelijk wat rolweerstand (t.o.v. een gewone fiets). Een versnellingsnaaf zal 'm wat minder efficiënt maken. De Nexus is daarnaast de afgelopen jaren technisch wel sterk verbeterd maar de Alfine 8/11 schijnt nog steeds sterker te zijn. Liggend op een trike kan je veel meer kracht op de pedalen uitoefenen dan staand op de pedalen op een rechtopfiets. Als je sterk in je benen bent, zou het nog weleens kunnen lukken om zo'n naaf kapot te trappen - ik heb al een Nexus 7 gesloopt (op een bakfiets en zonder klikpedalen, dus met m'n hoge gewicht ipv pure beenkracht).
In mijn geval een Optima Rider...
(01-Nov-2022, 07:48 PM)TvWijk schreef: Een versnellingsnaaf heeft echt meer verliezen dan een derailleur.Dat laatste is idd ook een belangrijk punt, naast dat je minder versnellingen hebt. Eén van de voordelen van een trike is juist dat je ook met hele lage snelheden kan rijden zonder om te vallen. Eenmaal op snelheid wil je met een minder efficiënte aandrijflijn juist meer in je "sweet spot" blijven qua cadans, want je moet meer vermogen leveren.
Ook zijn de afstanden tussen de versnellingen niet altijd mooi verdeeld.
(01-Nov-2022, 08:32 PM)Joostp schreef: ... Rohloff naaf gekozen. Dat schakelt ook bij stilstand, is beresterk, met 14 versnellingen, dus kleine stapjes en je trekt je wiel makkelijk uit de fiets. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is de prijs…De Rohloff is idd wel een topper. Voor een versnellingsnaaf is die ook ontzagwekkend efficiënt.
(01-Nov-2022, 08:43 PM)Willeke_IGKT schreef: In praktijk koos ik een derailleur versnelling voor de rit en gebruikte ik alle drie naaf versnellingen. Als de wind uit de andere hoek kwam of ik een duin op of af ging wilde ik weleens de derailleur veranderen.DualDrive! Heb ik ook in één van m'n fietsen. Heeft zeker een aantal voordelen. Wel is met name de "hoge stand" erg inefficiënt, ik gebruik deze eigenlijk alleen wanneer ik bergaf ga en wat mee wil trappen, of wanneer ik m'n rechterhand vrij wil hebben (bijvoorbeeld als ik met m'n kind fiets).
(01-Nov-2022, 08:44 PM)Joostp schreef: Ja, da’s de theorie… uitgaande van een schone, optimaal gesmeerde ketting , derailleur en tandwielen. Als je niet heel veel zin hebt in frequent onderhoud verandert elluk voordeel in een nadeel (vrij naar Johan)Klopt, maar inefficiëntie loopt bij een ligger al minder snel op door de ellenlange ketting. Een ketting die je met de naaf nog steeds hebt, het enige dat je dan mist is de derailleur en cassette, en misschien de spanner (maar bij sommige trikes niet eens, want knetterlange ketting).
De cassette zal met name extra weerstand veroorzaken tov een naafversnelling als de ketting erg schuin staat.
(01-Nov-2022, 08:44 PM)Joostp schreef: En die stapjes in de derailleurversnellingen… met drie bladen voor en tien achter, lijkt het me een hele hoofdrekenarij om de stappen logisch te schakelen. Met een naaf is dat simpel… Je zou ook naar Enviolo kunnen kijken. Geen idee van de prijzen.Er is niets moeilijk aan schakelen met drie bladen voor en tien achter. M'n vriendin - tot voor kort totaal geen fietser en enkel ervaring met de zesbak van haar auto - gaat probleemloos om met haar 2x11. Op het vlakke beginnen in 52-40 en dan opschakelen tot je comfortabel trapt en niet meer sneller wil.
Steile helling? Dan terug naar het 34-blad voor, en terugschakelen tot de snelheid niet meer terugloopt.
Enviolo was vroeger Nuvinci en werd pas populair toen de E-bike dat ook werd. De reden? WEERSTAND. Je verliest 10% of meer van je vermogen aan die veredelde CVT. En dan is het een heel mooi principe, maar is schakelcomfort wel héél duur.