02-Nov-2022, 12:41 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Nov-2022, 12:42 AM door 365cycle.)
(01-Nov-2022, 11:59 PM)Frutsel schreef: Het is denk ik met name het prijsverschil tussen de twee waardoor je voornamelijk derailleurs ziet. Overigens zijn 8 versnellingen wel een beetje krap voor een trike in mijn opinie.Een goede 8-speed naaf is toch niet veel duurder dan een derailleur+cassette? Een Alfine-8 naaf vind ik op bol.com voor €139, heb kortgeleden de hele set vervangen op een 8-speed derailleurfiets en daar ging toen een microshift 8-speed derailleur van €41 en een cassette van €25 op. Dan heb je de boel dus nog niet aan een naaf hangen. Goedkoper gaat vast lukken, maar ik vermoed dat het lastig wordt om het kwalitatief vergelijkbaar te krijgen met zo'n Alfine, en dan heeft een derailleur daarna nog hogere onderhoudskosten ook (cassette is duurder dan een enkel tandwieltje en de boel slijt sneller).
De trikes die wij hier hebben (HP Velotechnik Scorpio in verschillende uitvoeringen) hebben dual drives; 3 naaf- en 8 derailleurversnellingen, en we gebruiken toch wel het hele bereik.
(01-Nov-2022, 11:59 PM)Frutsel schreef: Een belangrijk nadeel van een Rohloff naaf is trouwens de hoeveelheid kabaal die hij kan maken in bepaalde versnellingen. Een koffiemolen is er niets bijZelfs erger dan mijn koffiemolen? Zo heb ik het niet ervaren nl., maar heb er geen duizenden kms mee gemaakt
Hoe dat met Nexus naven zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee
Nexus is behoorlijk stil. Alfine 11 maakt meer geluid - zou het kunnen dat vet stiller is dan olie?