04-Nov-2022, 01:27 AM
Ben zelf ook altijd liefhebber van naven geweest ivp de klassieke kransjes met derailleur, maar ik ben dan ook geen racer en vind comfort belangrijker dan snelheid.
Mijn eerste velomobiel was een Alleweder, daar heb ik toen -tegen alle adviezen van iedereen in- een NEXUS 8 laten inbouwen en daar heb ik zo'n dikke 45.000km zonder problemen mee gereden tot ik hem doorverkocht.
In mijn huidige velomobiel (een Quattrovelo) zit een ROHLOFF en ik zou er ook niks anders in willen.
We hebben intussen ook 2 HASE Kettwiesels, ook allebei met naafaandrijving (de oudste van 2004 intussen een ALFINE 11 en de nieuwste van 2020 een NEXUS 8. Beide trikes hebben ook een differentieel en zijn dus zeker niet de snelste, maar 23 - 25km/u kruis is er zonder veel moeite mee te rijden. Overigens merk ik niet veel verschil kwa aandrijving tussen de ALFINE en de NEXUS (alleen is de draaischakelaar van de NEXUS véél handiger in gebruik dan de schakelaar van de ALFINE).
Met de oudste Kettwiesel zijn we al op fietsvakanties geweest in oa. de Ardennen, maar nergens zijn we moeten afstappen omdat het té steil was of omdat het bereik van de naaf onvoldoende was (veel in het kleinste verzet en dat gaat langzaam, maar komen doe je er wel mee).
Mijn eerste velomobiel was een Alleweder, daar heb ik toen -tegen alle adviezen van iedereen in- een NEXUS 8 laten inbouwen en daar heb ik zo'n dikke 45.000km zonder problemen mee gereden tot ik hem doorverkocht.
In mijn huidige velomobiel (een Quattrovelo) zit een ROHLOFF en ik zou er ook niks anders in willen.
We hebben intussen ook 2 HASE Kettwiesels, ook allebei met naafaandrijving (de oudste van 2004 intussen een ALFINE 11 en de nieuwste van 2020 een NEXUS 8. Beide trikes hebben ook een differentieel en zijn dus zeker niet de snelste, maar 23 - 25km/u kruis is er zonder veel moeite mee te rijden. Overigens merk ik niet veel verschil kwa aandrijving tussen de ALFINE en de NEXUS (alleen is de draaischakelaar van de NEXUS véél handiger in gebruik dan de schakelaar van de ALFINE).
Met de oudste Kettwiesel zijn we al op fietsvakanties geweest in oa. de Ardennen, maar nergens zijn we moeten afstappen omdat het té steil was of omdat het bereik van de naaf onvoldoende was (veel in het kleinste verzet en dat gaat langzaam, maar komen doe je er wel mee).