04-Nov-2022, 07:03 PM
(04-Nov-2022, 06:18 PM)Frutsel schreef: Ik denk dat ongelimiteerde e-bikes etc. ervoor zullen zorgen dat fietsers en brommerrijders veel minder auto's nodig hebben om aan ernstige ongevallen deel te nemen.Klopt. Ik zie de verbetering ook vooral aan de andere kant: Gelimiteerde automobielen, zodat het totaal aantal ongevallen omlaag gaat ipv omhoog.
(04-Nov-2022, 06:18 PM)Frutsel schreef: De berichtgeving is nogal scheef. Een ongeluk met auto en fiets wordt gemeld, maar twee fietsers die elkaar raken lees je maar zelden, laat staan een fietser die tegen een paal rijdt, of van het fietspad raakt en in de berm/sloot duikt.Grapjas
Nu is de kans kleiner dat ze dat niet overleven, maar gebroken onderdelen zijn geen uitzondering.
Gebroken onderdelen -> die statistieken komen wel degelijk prima boven nl. via gezondheidszorg. Het aantal personen dat iets breekt en niet in de medische wereld opduikt is zeer beperkt.
Verder vergeet je daarbij dat veel ongevallen op het fietspad voortkomen uit aanpassingen die gedaan zijn omwille van automobilisten (paaltjes, haakse S-bochten bij kruispunten, overgangen van fietsstrook naar fietspad etcetera), of uit achterstallig onderhoud van die fietspaden. Recent voorbeeld is een bekende op een wielrenfiets die (hard) onderuitging op een fietspad met zulke scheuren door boomwortels dat z'n wielen van de grond kwamen. Ik ben er met de velomobiel gereden en ook die kwam met stadsfietstempo al los.
De weg direct daarnaast was eerder al aangepakt, het fietspad in erbarmelijke staat gelaten voor wat het is.
Ook een heel recent ongeluk van een ligfietser werd veroorzaakt door achterstallig onderhoud aan een fietspad.