(01-Nov-2022, 09:23 PM)Westerwolder schreef: Bedankt voor alle reacties!
Even een snelle reactie op bovenstaande, ik fiets nu met een dual-drive, 3x7. Ik ben geen snelheidsmonster en heb geen sterke benen (meer...) Gemiddeld fiets ik lekker ontspannen zo tussen de 15 tot 20 km pu in vlak gebied. Een lichte toename van gewicht en meer rolweerstand vind ik ook totaal onbelangrijk.
Zit sterk te denken aan het overstappen op een Nexus 8 (of Alfine?) met bar-end shifting, vanwege gemak en weinig tot geen onderhoud.
Een Nexus 7 is niet alleen maar 1 versnelling minder maar ook vsn andere bouwkwaliteit...
Het klinkt misschien raar, van mijn kant… immers, ik koos krap vier jaar geleden met praktisch vergelijkbare overwegingen een Rohloff naaf en heb daar zeker geen spijt van…
Maar ik ‘krijg’ binnenkort een tweede trike en nu kies ik met bijna dezelfde overwegingen: weinig kracht (1 halflam been) én geen zin in veel gepoets, voor derailleurs, want:
De nieuwe fiets wordt “mooi weer racertje/vakantievouwfiets” . Belangrijk goedkoper met derailleurs dan met Rohloff.
Veel kleine stapjes kunnen schakelen is heerlijk bij afnemende spierkracht, ook zonder bergen (ik fiets vooral in friesland en drenthe). Minder dan 11 versnellingen op de trike zou mij gaan irriteren.
Veel gepoets ben ik kwijtgeraakt met hotwaxen. Niet mijn benen, maar de ketting. Mijn eerste hotwax aktie (aan de Ice trike) is lang geleden in tijd en kilometers en ik doe sinds dat moment geen onderhoud. De ketting is mooi gevuld met wax en uitwendig schoon, droog, glad en draait prima.
Omdat ik geen oliespuit meer hanteer ontbreekt ook de vieze vette zwarte mix van olie, zand en water, die vroeger ketting, derailleurs, tandwielen, kettingbuizen en broekspijpen vernielde. Ik ben er ook van overtuigd dat die spullen nu veel minder gaan slijten! Nu vind ik daardoor ook weer een derailleurfiets een optie en zou, als ik in jouw situatie zat, lekker houden wat er is .
Waxen kun je gewoon proberen en dan, mocht het niet bevallen, alsnog op een naaf overstappen .