(04-Nov-2022, 12:04 PM)Willeke_IGKT schreef: De begrenzers op de e-bikes enz. is om de berijder te 'beschermen' zodat ie niet met te hoge snelheid zijn te weinig beschermde lijf of kop kapot valt.Dat denken velen met jou. Maar de 27 EG landen hebben bepaald dat de e-bike, een bromfiets volgens het VN verdrag van 1949, binnen de EG als fiets wordt beschouwd volgens de wet en de bestuurder daarbij vele privileges geniet. De voorwaarden voor de regels als fiets zijn: maximaal 250 watt ondersteuning en begrensd op 25 km/h.
Dat hindert de heren beleidsmakers niet, hun auto beschermt hun lijf wel.
Ze denken er gewoonlijk weer niet aan dat hun heilige koe de grootste reden is dat fietsers en brommerrijders bescherming nodig hebben.
Misschien kunnen we van iedere partij een aantal niet-automobilisten vinden en die in de tweede kamer stemmen. En dan smeken om betere wetten om de fietsers te beschermen tegen snelverkeer.
Dat de beleidsmaker kiest voor een soort voertuig staat een ieder vrij. Dat fietsers en bromfietsers bescherming nodig hebben heeft de volle aandacht. Bij Fietsberaad, SWOV, VVN, Fietsersbond etc. staat veiligheid op nummer 1, maar kunnen het onderling niet altijd eens worden over invoering van regels om het voor de fietser nog veiliger te maken. Zonder draagvlak wacht de politiek af.
(03-Nov-2022, 10:11 PM)Wim -de roetsende schreef:Nederland staat als dicht bevolk landje op de 4 plaats in Europa m.b.t. het aantal verkeersdoden. Het ging al beter de laatste jaren, maar het gedrag van fietsers werkte niet mee. En dat is inderdaad slecht nieuws. 4 fietsers overlijden per week in het verkeer. Dat is 36% van het aantal verkeersdoden.(03-Nov-2022, 10:29 AM)PietV* schreef: Het is maar van welke kant je het verkeer bekijkt. Het kan altijd beter, maar het is zeker niet slecht.
Het is zeker niet slecht zeg je......?
Ik vind dit toch iets meer dan 'niet slecht'.
Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk, 130.000 mensen komen hierdoor op de spoedeisende hulp terecht. Meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.
600 dodelijke slachtoffers. Dat is dus 50 per maand. Dat zijn 1 of 2 mensen per dag.
Dat zijn vaders, moeders, kinderen, opa's, oma's, buren, klasgenoten, collega's, enz.
Dat zijn dus echte mensen.
Dan vind ik 'het is zeker niet slecht' geen heel goede omschrijving.
Er komen jaarlijks 75.000 verkeersslachtoffers op de SEH, waarvan 50.000 ernstig gewond. Die stijging komt voornamelijk door enkelvoudige fietsongevallen. Dat is in de periode tussen 2012 en 2021 een stijging van 29%.
Van die 50.000 ernstige slachtoffers heeft ruim 2/3 een fractuur en daarvan ruim 11.000 hersenletsel. Het dragen van een valhelm zal het aantal slachtoffers met hersenletsel met circa 1/3 kunnen verminderen.
44% van de fietsongevallen, het grootste aandeel, is te wijten aan het gedrag van de fietser. Daar is dus de grootste winst op te behalen. Daarna het verbeteren van de infrastructuur. Maar dat wordt een kostbaar meerjarenplan. Er wordt aan gewerkt.
https://www.veiligheid.nl/actueel/aantal...ft-stijgen