08-Nov-2022, 02:11 PM
Tadpoles gebruiken over het algemeen alleen de voorwielen om mee te remmen, en een rem op het achterwiel hooguit als parkeerrem.
Er zijn uitzonderingen; onze Scorpion FS26 Enduro heeft de voorremmen gekoppeld op de ene remhandel, en het achterwiel op de andere.
Voor 'normaal' gebruik (niet op bospaadjes crossen etc) zijn remmen op de voorwielen genoeg.
Remmen op je achterwiel is trouwens behoorlijk tricky: Als je wiel blokkeert ga je slippen, en dan wil de achterkant van de trike erg graag aan de voorkant zitten. Ergens halverwege die actie krijgt 'ie dan weer grip, en de rijder wordt gelanceerd (Ervaringsdeskundig, ik heb de schaafwonden om het te bewijzen...)
Links/rechts gescheiden remmen zie je bij open trikes vaker dan bij velomobielen (allebei in basis een tadpole trike), en ja, mijn vrouw vind het heerlijk om vierkant de hoek om te gaan op haar trike door meer te remmen op het binnenwiel. Met een velomobiel wil je (ivm hogere snelheid) vooral hard kunnen remmen zonder naar 1 kant te trekken, dus daar zijn de remmen meestal gekoppeld.
Er zijn uitzonderingen; onze Scorpion FS26 Enduro heeft de voorremmen gekoppeld op de ene remhandel, en het achterwiel op de andere.
Voor 'normaal' gebruik (niet op bospaadjes crossen etc) zijn remmen op de voorwielen genoeg.
Remmen op je achterwiel is trouwens behoorlijk tricky: Als je wiel blokkeert ga je slippen, en dan wil de achterkant van de trike erg graag aan de voorkant zitten. Ergens halverwege die actie krijgt 'ie dan weer grip, en de rijder wordt gelanceerd (Ervaringsdeskundig, ik heb de schaafwonden om het te bewijzen...)
Links/rechts gescheiden remmen zie je bij open trikes vaker dan bij velomobielen (allebei in basis een tadpole trike), en ja, mijn vrouw vind het heerlijk om vierkant de hoek om te gaan op haar trike door meer te remmen op het binnenwiel. Met een velomobiel wil je (ivm hogere snelheid) vooral hard kunnen remmen zonder naar 1 kant te trekken, dus daar zijn de remmen meestal gekoppeld.