08-Nov-2022, 02:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Nov-2022, 02:27 PM door 365cycle.)
Wat Frutsel zegt, en het hangt dus af van de hoogte van het zwaartepunt, spoorbreedte etc. Ik heb weleens een rondje gereden op een trike met een (veel te sterke) achterwielmotor, een extreem laag zwaartepunt en een spoorbreedte van een meter aan de voorzijde. Die had de voorremmen links en de achterrem rechts. Met die achterrem kon je 'm haaks in de bocht zetten en dan ruig driftend de bocht uit komen. Eerlijk gezegd best wel leuk
Ik heb met de velomobiel ook weleens een achterwiel zonder grip gehad en dan is het een stuk minder leuk; inderdaad vooral hopen dat het niet weer grip vindt wanneer je haaks op je voormalige rijrichting schuift, want dan ga je onherroepelijk om.
De vraag is daarnaast in hoeverre het achterwiel eigenlijk bijdraagt aan het totale remvermogen. Zelfs bij een (betrekkelijk lichte, maar wel een) auto als een Citroën AX is de achterkant verantwoordelijk voor maar 10% of hooguit een klein beetje meer van het totaal. Zo weinig dat je het niet eens merkt als je het mist. De grip is gewoon beperkt, zeker als het gewicht vooral naar de voorkant wil.
Ik ben best sterk, maar geen Robert Förstemann, en wél sterk genoeg om het achterwiel op droog wegdek te laten doorslaan bij hard optrekken vanaf stilstand/lage snelheden. En dat is dan nog wanneer het gewicht wél op het achterwiel drukt.
My 2 cents: Lekker op die voorwielen remmen, tenzij je lange afdalingen gaat rijden, dan is een sleeprem op het achterwiel misschien de moeite. Maar gebruik daar dan maar geen rollerbrake voor
Ik heb met de velomobiel ook weleens een achterwiel zonder grip gehad en dan is het een stuk minder leuk; inderdaad vooral hopen dat het niet weer grip vindt wanneer je haaks op je voormalige rijrichting schuift, want dan ga je onherroepelijk om.
De vraag is daarnaast in hoeverre het achterwiel eigenlijk bijdraagt aan het totale remvermogen. Zelfs bij een (betrekkelijk lichte, maar wel een) auto als een Citroën AX is de achterkant verantwoordelijk voor maar 10% of hooguit een klein beetje meer van het totaal. Zo weinig dat je het niet eens merkt als je het mist. De grip is gewoon beperkt, zeker als het gewicht vooral naar de voorkant wil.
Ik ben best sterk, maar geen Robert Förstemann, en wél sterk genoeg om het achterwiel op droog wegdek te laten doorslaan bij hard optrekken vanaf stilstand/lage snelheden. En dat is dan nog wanneer het gewicht wél op het achterwiel drukt.
My 2 cents: Lekker op die voorwielen remmen, tenzij je lange afdalingen gaat rijden, dan is een sleeprem op het achterwiel misschien de moeite. Maar gebruik daar dan maar geen rollerbrake voor