10-Nov-2022, 09:47 PM
(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Veel bewegingsvrijheid op het pedaal is prettig voor je gewrichten. Wielrenners willen er weleens prat op gaan dat ze met plaatjes met extra weinig bewegingsvrijheid fietsen maar dat is dus nergens goed voor.Wel degelijk. Je brengt efficiënter kracht over als je benen en voeten exact in de juiste positie staan. Alleen is de eis dan dus wel dat die positie inderdaad perfect is, anders is het wachten op blessures. Meten = weten is dan het devies, en er zijn meer dimensies dan 2: de plaatjes kunnen ook nog zowel over de lengte- als over de breedte-as gekanteld moeten worden, en de afstand tussen de pedalen kan ook nog invloed hebben.
Wielrenners zijn daar vaak veel meer mee bezig, omdat ze binnen de (vaak zelf opgelegde) UCI-regels veel méér vermogen moeten leveren om een beetje redelijke snelheid te kunnen halen, en dus het onderste uit de kan willen qua output.
Bij mij is de boel nu ook erg goed afgesteld (met behulp van bikefitters) én ik rijd met plaatjes zonder bewegingsvrijheid. Sinds dat afstellen voelt het veel minder als trappen. Zeker bij wat lagere vermogens beweegt de "machine" als vanzelf. Erg prettig.
(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef:Klopt. Enige optie die je hebt is zelf ombouwen als je het per se in je pedalen wil hebben. Ik ben er ook nog niet uit wat ik ermee ga doen, misschien wel niets. Het zaadje is puur geplant doordat ik laatst dus van die stenen trap afstuiterdeCitaat:Ik heb zelf racepedalen vanwege [...] vermogensmetersDat is wel een lastige: Met ATAC's moet je die in crank of spider zetten want in de pedalen is het niet beschikbaar.
(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Dat is wel essentiële kennis, ja. Op de ligfiets draai ik die veer ook maar net zo strak dat de voeten bij normaal ronddraaien vast blijven zitten. Mijn oude SPD-combi-pedalen konden wat relaxter dan mijn huidige ATAC XC6.Bij mij ging het ook alleen mis toen ik het vergat
Op de een of andere manier heb ik het zowel op de bukfiets met SPD-SL, als op de MTB met SPD, als op de M-Racer met SPD en nu ATAC nooit voor elkaar gekregen te laat te zijn met uitklikken bij een geplande stop. Bij een noodstop trek ik mijn voet zeg maar "met overtuiging" van het pedaal, dan laat het sowieso los. Bij onderuitglijden heb ik statistisch meer pijn ervaren zonder klikpedalen dan met. Vandaar dat ik er uitgesproken positief over ben.